Trafikulykker

2007 ender som et blodigt år i trafikken

KØBENHAVN:Flere års nedgang i antallet af dræbte på de danske landeveje sluttede brat i 2007. Ifølge Rådet for Større Færdselssikkerhed havde 395 mennesker pr. 19. december mistet livet i trafikulykker, og det er en voldsom stigning i forhold til 2006. Her døde 306 mennesker. Antallet af dræbte er det højeste siden 2003, og det er første gang siden 2002, at drabstallet stiger. Direktør i Rådet for Større Færdselssikkerhed, Anders Rosbo, peger på, at der er flere årsager til den tragiske stigning. - Det er for høj hastighed og en reduktion af politi på vejene, der er de to hovedfaktorer. Det spiller også ind, at den milde vinter betød, at ekstraordinært mange blev slået ihjel i årets første tre måneder, siger Anders Rosbo. En mild vinter betyder, at der er flere bløde trafikanter på vejene i den mørke tid samtidig med, at bilisterne ikke sætter farten ned på grund af sne og glat føre. Den højere fart hænger blandt andet sammen med, at frygten for klip i kørekortet falder hos bilisterne. Den 1. september 2005 blev ordningen med klip i kørekortet indført, og det resulterede i lavere fart. Men det er slut nu. - Efter klippet blev indført og et år frem, oplevede vi, at gennemsnitshastighederne faldt. Nu ser vi, at hastigheden igen stiger både for biler og motorcykler. Og skal man pege på den væsentligste faktor for stigningen i antallet af dræbte, er det fart, siger Anders Rosbo. Direktøren mener også, at færdselspolitiet har ligget underdrejet på grund af politireformen. - Politiet har ikke været nok på vejene i det seneste år, og det hænger blandt andet sammen med politireformen. Det er præventivt, at politiet er på vejene. Det kan man se i Sønderjylland, hvor politiet har været mere på vejene, end de skulle. Der er antallet af dræbte gået markant ned, siger Anders Rosbo. Færdselssikkerhedskommissionen har sat som mål, at antallet af trafikdræbte i Danmark skal ned på 200 i 2012. Hvis det mål skal opfyldes, kræver det ifølge Anders Rosbo en stor indsats. - Der skal skrues på nogle af de alvorlige knapper for at nå ned på 200 dræbte. Så kan vi ikke nøjes med at småjustere. En ting er kampagner, men vi er nødt til også at kigge på lovgivningen og sørge for, at politiet er mere synlige på vejene, ellers når vi ikke målet i 2012, siger Anders Rosbo. Han ser frem til, at der i løbet af 2008 indføres stationær fartovervågning på udvalgte vejstrækninger. Tiltaget er en del af regeringsgrundlaget. /ritzau/