Biler

206'er med tilbygning

Peugeot 206 2,0 GTI er adræt og har masser kraftoverskud – men også en pebret pris

Det skal også være sjovt at køre stationcar, og når man nu i det daglige ikke kan fryde sig over modeltypens mest udbredte fortrin - masser af plads - ja, så kan man da kompensere lidt for det med at gøre bilen skæg at futte rundt i. En køre-oplevelse. Det har formentlig været filosofien bag Peugeot 206 SW GTI. At gøre den super-populære lille bil til en stationcar kan være god nok, men med udgangspunkt i en bil af den størrelse, kan selv en stationcar-tilbygning bagpå jo ikke gøre den til nogen stor bil. I kabinen kniber det stadig med benplads bagi, men pladsen til bagagen er til gengæld forbedret i forhold til den "almindelige" 206'er. Til gengæld er designet vellykket, og da mangen en 206-køber utvivlsomt går efter udseendet, har Peugeot med stationcar'en, der har modelbetegnelsen SW, endnu en gang ramt plet. Og selv om 206-modellen faktisk har så mange år på hjulene, at den teknisk er lidt historisk og halter noget efter storebror 307, strømmer folk stadig ind i Peugeot-butikkerne for at købe et 206-eksemplar. Med til at holde 206'eren på salgstoppen har været SW-modellen, om end den ikke har så stor salgsandel som andre andre mærkers stationcars typisk har, hvilket nok først og fremmest må tilskrives, at prisforskellen mellem en 206 stationcar og den betydeligt mere rummelige og praktiske 307 stationcar ikke er så stor. Men 206 SW har sit publikum - et publikum, der sætter pris på en smart og velkørende lille bil med stationcar'ens fordel: pænt stort bagagerum og stor bagklap, så der er nem adgang til rummet, der jo kan udvides kraftigt ved at lægge sæderne. 206 SW fås med flere motorvarianter - med GTI-versionen på toppen. Den gør den lille 206'er endnu sjovere at køre. Dels er undervognen sat strammere op, dels har den en 2,0 liters 138 hk benzinmaskine. Dette mix gør den både særdeles rap og adræt. Der er masser af kraftoverskud, og den kører sikkert og inspirerende. Og så må man tage med, at den strammere affjedring og de brede lavprofildæk gør den noget ukomfortabel på ujævne nordjyske landeveje. Interiøret med bl. a. alu-pedaler og instrumentskiver omkranset af alu-ringe matcher den sportslige GTI-stil, og udstyret er fornuftigt, så bilens væsentligste minusser er en pebret pris på 208.000 kr. og en efterhånden lidt forældet teknik og manglende sikkerhedudstyr så som airbag-gardiner.