Biler

276 biler foræret væk

Da det amerikanske talkshow-ikon Oprah Winfrey startede sin tv-sæson i midten af september sidste år, satte hun en slags rekord ved at bortgive 276 nye Pontiac G6. Et enormt reklamestunt selvfølgelig, som nu er blevet præmieret i Europa. Det hele startede, da GM skulle lancere Pontiacs nye G6 model. Da Winfrey gik i gang sit populære Tv-show, vidste ingen af de 276 tilskuerne i studiet, at de skulle ende som G6-ejere. Seancen stemte ganske godt med showets tema for sin 19. sæson: "De vildeste drømme bliver opfyldt". At slutresultatet for GM ikke blev så godt som ventet, er en anden sag, bilen sælger nemlig ikke specielt godt. Men for reklamebranchen var det selvfølgelig spændende nok. Tilpas stort til, at juryen i Cannes Lions Internationale Reklame Festival bestemte, at dette indslag skulle have en guldmedalje. Ifølge GM har showet gjort 87 procent af alle voksne amerikanere opmærksomme på, at G6 eksisterer på bilmarkedet. Og internetsøgemaskinen, Google, registrerede et stort antal søgninger på navnet G6. Men hvad hjælper det egentlig, hvis amerikanerne alligevel ikke køber bilen?