30 nye job på Novo Nordisk

Ny type nål til diabetikere er ”priksikker” efter brug - og skaber beskæftigelse

HJØRRING:Fremover behøver sundhedspersonale verden over ikke længere at spekulere over risikoen for at stikke sig på de brugte nåle, som diabetikere bruger. Novo Nordisk har nemlig opfundet en ny type nål, som både før og efter injektionen er beskyttet af et plasticrør, der oven i købet låser sig fast, når nålen har været brugt. Udviklingen af nålen er foregået på Novo Nordisk i Hillerød - i tæt samarbejde med Novo Nordisk , Hjørring, som skal producere den nye nål efter årsskiftet. Og det betyder øget beskæftigelse for især ufaglærte i området. 30 nye stillinger I øjeblikket er 145 mennesker i beskæftigelse på Novo Nordisk i Hjørring, og af disse er 10 kommet til i forbindelse med den nye nål. - Og vi skal ansætte yderligere 20 i løbet af de kommende måneder, siger fabrikschef Niels Søgaard Hansen. Han forventer en stor efterspørgsel efter den nye nål, som i første omgang skal markedsføres i Danmark og USA. - Ideen til nålen blev født, da man i USA vedtog, at sikkerheden skulle skærpes for sundhedspersonalet - og at man fremover skal benytte sig at de mest sikre præparater.Vi blev enige om, at der måtte være et marked på den baggrund, siger Niels Søgaard Hansen. Også i Danmark håber Novo Nordisk på et gennembrud, men da den nye nål bliver omkring dobbelt så dyr som den nål, der er på markedet i øjeblikket, forventer Niels Søgaard Hansen ikke umiddelbart, at det ene produkt udelukker det andet. - Men vi skal da markedsføre den nye nål over hele verden - og vi har store forventninger, siger Niels Søgaard Hansen. Kortene tæt til kroppen Novo Nordisk fortæller gerne om den nye opfindelse - men selve produktet viser man ikke frem endnu. De sidste detaljer i produktudviklingen er endnu ikke helt på plads, og der er også det med konkurrenterne, som puster koncerner som Novo Nordisk i nakken. - Vi viser først den nye nål, når vi er helt klar til at begynde markedsføringen og salget. Og det sker i begyndelse af det nye år, siger Niels Søgaard Hansen, som dog slår helt fast, at produktet er en realitet. - Og det bliver utroligt spændende at se, hvordan det bliver modtaget, siger han. En sidegevinst Da Novo Nordisk var ved at have styr på ideen og grundlaget for den nye nål, opdagede man en ny målgruppe - nemlig nåleforskrækkede diabetikere. - Det har vist sig, at mange har det rigtig godt med, at de ikke kan se nålen, når de stikker sig. Og det undgår de jo fuldstændig med vores nye nål, så også her er der et lille, ekstra marked, siger Niels Søgaard Hansen. Han forventer sig meget af den nye nål, men slår omvendt fast, at der næppe skal ansættes flere end 30 til den nye produktion. - I takt med at efterspørgslen forhåbentlig stiger, kan vi automatisere produktionen, og vil derfor ikke have behov for yderligere ansættelser, siger han. Samtidig slår han fast, at man som interesseret i en af de nye stillinger, ikke behøver sende en uopfordret ansøgning. - Vi vil annoncere i dagspressen i takt med at vi får brug for nyt personale. Vi skriver ikke folk op på en ventelister, siger Niels Søgaard Hansen.