300 står til fyring

Banedanmark overvejer at afskedige 300 tjenestemænd over de næste to år

KØBENHAVN:Banedanmark, som ejer togsporene i Danmark, forudser, at virksomheden i år og næste år risikerer at skulle afskedige op til 300 tjenestemænd. Det vil i givet fald koste skatteyderne ca. 600 millioner kroner, fordi tjenestemændene har ret til tre års løn samt tjenestemandspension resten af livet, fremgår det af banedanmarks budget for 2005, som Information er kommet i besiddelse af: - Direktionen foreslår, at der tilvejebringes midler til afholdelse af rådighedsløn for op til 300 overtallige tjenestemænd på Entrepriseområdet til udmøntning i 2005 og 2006, hedder det. I alt har banedanmark ca. 3000 ansatte, hvoraf omkring halvdelen er tjenestemænd. - Det er fuldstændig grotesk og direkte forligsbrud, hvis de begynder på det her, siger Socialdemokraternes trafikordfører Poul Andersen. Det Radikale Venstre, som også forligspartner, vil ikke på forhånd afvise, at fyringerne kan være fornuftige og nødvendige. Trafikordfører Martin Lidegaard peger på muligheden for at lave aftaler med de firmaer, som vinder udbudene, for at sikre arbejdspladser. Hos Dansk Jernbaneforbund er formand Ulrik Salmonsen oprørt over udsigten til fyringer: - Trafikministeriet kommer til at skulle bruge over en halv milliard kroner bare på afkøb af tjenestemænd. Det er penge, som banedanmark ikke selv har, så det ser ud til, at processen skal finansieres ved at outsource eller sælge stadig flere af banedanmarks aktiviteter, siger han. Ulrik Salomon opfordrer politikerne til at komme med en redningsplan for banearbejdere på linje med den, de nordjyske slagteriarbejdere er blevet stillet i udsigt. I stedet for langsomt at blive pillet i stumper og stykker burde banedanmark hellere blive omformet til et statsselskab på linje med DSB, Københavns Lufthavn eller Post Danmark, foreslår Ulrik Salmonsen. Administrerende direktør i banedanmark Jesper Rasmussen afviser, at formuleringen indebærer konkrete planer om afskedigelser. - Vi er nødt til at lave forskellige risici-scenarier for, hvad der sker i markedet. Det er en beskrivelse af, hvad der kan ske, hvis ikke vi vinder tilstrækkeligt med udbud, siger han uden at ville løfte sløret for, hvordan direktionen i banedanmark vurderer chancerne for at vinde flere udbud. /ritzau/