Redningsvæsen

31 lig lå omkring kanonen

Henning Larsen takker af efter 40 års tjeneste ved Falck

NIBE:De var tre mand, da Henning Larsen for 40 år siden startede ved Falck i Nibe. Og han husker stadig tydelig sin første opgave. En hest skulle hjælpes op af en grøft, og Henning klarede opgaven ene mand. - Sådan var det jo dengang. Jeg fik bare at vide, hvordan jeg skulle gøre med selen, og så kørte jeg afsted med kranvognen, fortæller han, der nu slutter sine mange erhvervsaktive år som udryklingsleder ved Falck I Aalborg. Forleden var der officiel reception for Henning Larsen, og han fik overrakt fortjenstmedaljen i guld. 1. oktober er det slut. Henning Larsen fylder 62 og så vil han på efterløn. Henning Larsen var 21 år, da han kom ind i korpset. - Det var en drengedrøm, og jeg regnede faktisk ikke med, at det var muligt. Men så mødte jeg en ældre pensioneret falckmand, og han spurgte redningsinspektøren. Jeg kom til samtale, og knap et år senere var der en plads ledig i Nibe. Henning Larsen er født og opvokset på landet, i Sønderholm, så det var ham ikke fremmed med dyr og heste. Efter soldatertiden kørte han lastbil nogle år og kom så til Falck. Her var han i 28 år, da korpset blev rationaliseret og efter et år i Løgstør kom han til Aalborg. Med ti års erfaring som redder blev han udrykningsleder og som vagthanvende udrykningsleder slutter han. - Vi er fem i døgndækkende vagt. Det vil sige, at vi tager over, når stationslederne går hjem. Ved større opgaver rykker vi så ud, og kan vi ikke, må vi have fat i stationslederen. En af de store ændringer i forhold til for 40 år siden er den ny teknik. Vagtcentralen kan med fem meters nøjagtighed følge med i, hvor en ambulance er. I bilen kan folkene ved hjælp af VDO, den elektroniske vejviser, finde frem til enhver adresse. En anden ændring er uddannelsen. Man starter som elev og er i praktik i længere tid, inden man kommer til at køre alene. Men den gamle ordning havde nu også sine fordele, mener Henning Larsen. - Man lærte at klare sig selv, når man stod derude ved en opgave og måtte improvisere. Gennem de 40 år har han været med til mange ting, men foruden den første opgave med hesten i grøften, står den dag tydeligt, da et tysk krigskib anløb Hirtshals med 31 døde på dækket omkring skibets store kanon. - Soldaterne stod vagt ved ligene, som de havde pakket ind i deres tæpper. Vi måtte pakke ligene ud og have dem over på vore bårer. Det var et norsk fly, som var styrtet ned. Noget var gået galt i ti kilometers højde, og det tyske krigsskib var i nærheden på øvelse. Fra Aalborg alene stillede vi med ti ambulancer. Andre skibe kom ind med en snes flere døde. Alle passagerer blev dræbt ved styrtet. Det var helt stille vejr og en helt speciel stemning, da det tyske skib gled ind til kaj, husker Henning Larsen. Formelt holder han ved Falck 1. oktober men afvikler ferie foriden, så sidste arbejdsdag bliver nærmere 1. september. Så bliver der tid til hus og have. En søn og svigerdatter er flyttet i nærheden og dejligt tæt på med de to børnebørn. Campingvognen skal også luftes. Forrige år gik turen til Østrig, og i år blev vognen trillet til Møn. Hvor den skal hen næste år, er der god tid at tænke over for den snart forhenværende udrykningsleder Henning Larsen.