Skadedyrsbekæmpelse

32 dages ventetid på rottefænger

Gårdejer er stærkt utilfreds med mangelfuld hjælp i Borgerservice på rådhuset i Støvring

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

hestenes seletøj i stalden har nogle af rotterne også haft deres tænder i.

TERNDRUP:I hele 32 dage måtte gårdejer Ove Krabsen i Terndrup vente på, at den kommunalt hyrede rottefænger dukkede op og med udlægning af gift fik bugt med det stigende antal rotter i hans udhuse. Inden da havde gårdejeren efter den første henvendelse til kommunen om rotteproblemet på gården i slutningen af maj utålmodigt rykket yderligere tre gange for at få besøg af rottefængeren. Det skete hver gang ved telefonisk henvendelse til Borgerservice, hvor en af de kvindelig ansatte ifølge gårdejeren hver gang lovede hurtig hjælp. Onsdag 18. juni ringede rottefængeren Ove Krabsen op og lovede at komme den følgende uge. Da han alligevel ikke kom, ringede han fredag 27. juni for fjerde gang til Borgerservice. Klagebrev til borgmester - Ved rottefængernes besøg 30. juni beklagede jeg mig over den lange ventetid på 32 dage. Han oplyste overraskende, at han først havde fået beskeden fra Borgerservice cirka 14 dage tidligere. Det vil sige, at mine gentagne henvendelser har været tre uger om at nå frem til pågældende person, hvilket jeg vil betegne som fuldstændig utilladelig slendrian fra kommunens side, erklærer den rotteplagede gårdejer i Terndrup. Hans utilfredshed resulterede i et personligt brev til borgmester Anny Winther samme dag som rottefængerens besøg. Fredag 4. juli modtag han et svar, hvori hun efter hans mening frikender kommunen for ansvar i det aktuelle langstrakte sagsforløb. - I brevet står der nemlig, at der blot er registreret en enkelt henvendelse fra mig dateret 27. juni. Det er som om, der i brevteksten står, at jeg lyver om mine mange henvendelser. Men hvordan kan rottemanden så ellers ringe mig op allerede 18. juni, spørger Ove Krabsen. Hans undren over svarbrevets indhold har nu resulteret i en ny henvendelse stilet til borgmesteren, afsendt 6. juli. Heri opfordrer han kommunen til at påtage sig ansvaret for fejlene i den aktuelle sag. Gården rottehund i aktion I den lange ventetid voksede antallet af rotter i hans udhuse, så han var nødt til selv at forsøge at bekæmpe dem på bedste vis. Det skete både med udlægning af gift og en ihærdig indsats af gårdens rottehund. - Undervejs har vi i fællesskab i hvert fald fået has på mindst 20 rotter, der har ødelagt en masse, både foder, betongulv, vægge, lofter og noget af seletøjet til hestene. I hestestalden lugter der i øjeblikket forfærdeligt efter de mange rotter, også fordi nogle ligger døde og rådner skjult i loftskonstruktionen og andre steder, forklarer Ove Krabsen og tilføjer: - Men vi har jo selv været nødt til at forsøge at løse problemet i ventetiden, fordi vi ved henvendelser til andre firmaer med speciale i rottebekæmpelse blot fik besked på, at det alene var en opgave for Rebild Kommunen at løse.