EMNER

325 stillede skarpt på Aalborg

Erhvervsfolk strømmede til Aalborg Kommunes morgenbriefing om byens erhvervsudvikling i 2012

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Aalborg Kommune profilerer sig som en studieby. Allerede nu er man godt med, ikke mindst fordi der bliver bygget de studieboliger, de unge hungrer efter i Aalborg og andre storbyer. Foto: Henrik Bo

Blikkene var effektive, jakkesættene knivskarpe og makeuppen ulastelig, da 325 erhvervsledere torsdag morgen hastede til møde om Aalborg som erhvervsby i Nordkraft. Nybagte boller og hed kaffe stod klar til de fremmødte, som effektivt networkede over morgenmaden, inden der blev ringet ind til samling og ro. Borgmester Henning G. Jensen bød smilende velkommen til de 325 erhvervsledere, der med åbne ansigter sad klar til at modtage nye meldinger om kommunen, de alle har valgt at drive virksomhed i. Meldingen var klar - det går fantastisk for Aalborg. Både når det gælder målet om at profilere sig som studieby, på beskæftigelsesområdet og udviklingen i erhvervet i kommunen. Blandt foredragsholderne var site manager Søren Krarup fra Alfa Laval og direktør John Hartvig Larsen fra KR-Wind, som i sit oplæg fik præsenteret firmaets navneændring til Mammoet Wind. Begge erhvervsledere priste Aalborg for de mange muligheder, byen rummer for virksomheder af deres størrelse og slags og den samarbejdsvillighed, de oplever i deres kontakt med Aalborg Kommune. Erhvervsfolkene blev også opdateret på klimastrategien for kommunen, tog temperaturen på studiebyen gennem et interview med borger nummer 200.000, Mie D. Petersen, og blev præsenteret for de investeringer, kommunen og private har gjort inden for Aalborg Kommunes vækstakse. Det punkt blev fulgt op af en paneldebat med Mariann Nørgaard, Ole Nielsen og Michael Johansson, der fik vendt betydningen af de nye byggerier for Aalborg som studieby. Samtidig opfordrede treenigheden erhvervslederne til at tænke på at etablere flere studiejobs til de studerende med det mål at sikre, at flere giode hjerner blev i byen til glæde for alle. Slutteligt blev kommunens nye kampagne "Vi elsker erhverv" præsenteret, inden Henning G. Jensen takkede af for denne gang og det arbejdende folk i løbet af minutter kastede ud af døren for at kaste mere brænde på det bål, der driver Aalborg fremad.