EMNER

40-årig søger flere seere

I fire årtier har DR sendt TV-avis, men generaldirektøren er ikke tilfreds med fødselaren

KØBENHAVN:Lørdag fylder TV-avisen rundt. I 40 år har DR nu sendt tv-nyheder direkte ind i stuerne til den danske befolkning, men TV-avisen står allerede med hænderne fulde af nye udfordringer, for generaldirektør Kenneth Plummer ønsker, at TV-avisen klokken 18:30 bliver landets mest sete nyhedsudsendelse. Plummers målsætning hedder én million faste seere, men den virker urealistisk, for i dag er seertallet til nyhedsudsendelsen omkring 600.000, mens TV-avisen klokken 21 ses af cirka 800.000. - Hvis TV-avisen skal have en million seere klokken 18:30, så svarer det til, at DR skal have fat i 70 procent af alle, der ser tv på det tidspunkt. Så det er en meget ambitiøs målsætning, siger Henrik Keith Hansen, chef på TV-avisen. I så fald skal TV-avisen have lige så mange seere som de største og mest populære tv-produktioner, og selv de når kun den målsætning engang imellem. Derfor vil det kræve et langt og sejt træk, ikke bare af TV-avisen, men af hele kanalen. - Jeg synes, det er en fantastisk målsætning. Vi kan gøre meget selv, men vi kan ikke nå den målsætning alene. Det vil kræve, at der sker nogle omlægninger med hele DR's aftenflade, siger Henrik Keith Hansen. TV-avisens chef eksemplificerer, at udsendelsen før tv-nyhederne skal være et godt program, der trækker mange seere til, så nyhederne har et godt udgangspunkt, når udsendelsen starter. Men det kan også være, at tidspunktet for TV-avisen klokken 18:30 er forkert, fordi den moderne familie har for travlt på lige netop det tidspunkt. Men Henrik Keith Hansen pointerer også vigtigheden i, at DR's nyheder skal prioriteres skarpere: - Vi skal prioritere endnu klarere mellem indslagene i 18:30-udsendelsen, hvor vi fokuserer mere på dagens to eller tre vigtigste historier, som vi går lidt mere i dybden med. Der har vi i en periode måske haft en tendens til at lave en lidt for flimrende TV-avis med fokus på det hurtige nyhedsoverblik og flere indslag. Nogle tunger taler om, at TV-avisen bliver nødt til at være mere sensationssøgende for at kunne nå ud til så mange seere, som DR's generaldirektør ønsker. Men det afviser Henrik Keith Hansen blankt: - Nej, det er bestemt ikke den vej, vi skal gå. Jeg tror godt, at vi kan lave seriøse nyheder, og folk efterspørger seriøse nyheder. Vi skal bare kunne præsentere nyhederne endnu bedre, klarere og mere appetitligt, end vi gør det i dag. Over hele weekenden vil DR fejre fødselsdagen. Flere af fortidens store og afholdte nyhedsoplæsere er blevet indbudt til at deltage i forskellige festligheder i løbet af weekenden i DR-huset. Desuden har TV-avisen i anledning af 40-års-dagen givet de unge ordet. En række af landets 9. klasser har gennem længere tid konkurreret om at lave det bedste nyhedsindslag. De bedste indslag er i den forløbne uge blevet vist på TV-avisen for at markere fødselsdagen. /ritzau/