402 fyres på MAN

Skibsmotor-byggeriet lægges i graven i Frederikshavn.

Hanne Albæk, hanne.albæ
Poul Knudsgaard og fællestillidsmanden for de timelønnede, John Olesen, er enige om, at torsdagen forløb værdigt.
Arbejdspladser 4. september 2009 06:00

Med 402 fyresedler delt ud på motorfabrikken MAN Diesel torsdag blev nedlukningen af mere end 125 års byggeri af motorer i Frederikshavn en realitet. Den finansielle krise satte med et fald på 40 procent af ordreindtaget af motorer i koncernen en brat stopklods i det forventede årlige byggeri af 200 motorer i Frederikshavn. Ordrebogens sidste 80 firetakts motorer bygges i perioden frem til 30. juni 2010, og fratrædelserne kommer bl.a. til at ske i store klumper hen over de kommende måneder, koncentreret om nytår, slutningen af marts og udgangen af juni. - Men der vil stadig være timelønnede og funktionærer blandt de afskedigede, der ikke er fratrådt 30. juni næste år, forklarer fabrikschef Poul Knudsgaard. Forskellige resktioner Han og fællestillidsmanden John Olesen er enige om, at selv om torsdagen var meget trist for alle, er dagen forløbet i værdighed. - Reaktionen var meget forskellig. Alle var selvfølgelig meget kede af det, nogle gik hjem. Andre tog fyresedlen med lettelse, fordi den afklarede, hvornår de skal fratræde og derfor kan begynde at planlægge, fortæller John Olesen. På øverste og mellemste lederniveau under fabrikschefen blev opsigelserne delt ud tirsdag og onsdag. Blandt funktionærerne er der sket afskedigelser indenfor alle grupper, ingeniører, maskinmestre, teknikere og HK'ere. PrimeServ gik fri Eneste afdeling, der gik uberørt gennem dagen var den fortsættende serviceafdeling, PrimeServ MAN Diesel på Frederikshavn Havn, med bl.a. 76 rejsemontører. Men trods triste miner overalt på virksomheden, så var der samtidig også en vis lettelse at spore, eftersom det først bebudede antal fyringer af 450 timelønnede og 100 funktionærer blev reduceret. - At antallet blev mindre skyldes behovet for at understøtte vores aftersales aktiviteter og den blivende virksomhed af gear og propellere, hvor der endnu ikke har været tid til at undersøge, hvad der kan outsources, siger Poul Knudsgaard. Han siger samtidig, at aftersale aktiviteterne gerne skal vokse fremadrettet. - Med 550 ansatte, der fortsætter, er vi stadig en stor forretning, og hvor vi har helt specifikke kompetencer på gear og propeller, som vi har udviklet i over 100 år. Den kompetence skaffes ikke lige andre steder. Vi har også stadig en stor salgsafdeling på gear, propeller og på offshore-motorer til olieplatforme og supplyskibe.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...