50 år med bindingsværk

Den engelske "folkevogn", Morris Minore, har 50 års jubilæum

At romantik og bindingsværk hænger uløseligt sammen, gælder ikke alene for huse, men i mindst lige så høj grad for biler, og romantikken øges i begge tilfælde med alderen. I næste måned er det 50 år siden, de første Morris Minor 1000 med bindingsværk blev produceret, men selv om 50 år er lang tid for biler, husker mange danskere stadig deres gamle trofaste kammerat med lakerede trælister, de buttede former og de gode solide køreegenskaber. Morris Minor er fra den tid, da ordene "made in England" var en kvalitetsbetegnelse og ikke en advarsel. Bilen var billig og kørte langt på en liter benzin. Køreegenskaberne var allerede ved personvognsudgavens introduktion i 1948 markant bedre end f.eks. den argeste konkurrent Folkevognens, og mange kommende ejere blev overbevist af motorjournalisternes rosende omtale i datidens motorblade. 50 år er lang tid, og i dag ville mange sikkert blive noget overrasket over køreegenskaberne, men alligevel er der mange, der stadig bruger deres Morris 1000 til daglig transport. Den kan da også sagtens følge med den moderne trafik, og brændstoføkonomien med 17 km/l tåler sammenligning med mange nye biler. Det var først i 1953, at bindingsværksmodellen og de to varevognsmodeller Van og Pick Up, kom på markedet. Varevognene blev hurtigt populære, og der er sikkert mange håndværkere, postbude og landmænd, der tydeligt husker disse vogne, der var skabt til at arbejde. Bindingsværkmodellen var noget dyrere end personvognsmodellerne, men en snedig udnyttelse af afgiftssystemet gjorde det muligt at sælge dem 20% under prisen, så der reelt ikke var nogen prisforskel. De fik nemlig afblændet deres sideruder og blev forsynet med de såkaldte papegøjeplader, der var gule og sorte. Det betød, at der kun skulle betales halv omsætningsafgift, og næsten alle Morris 1000 Bindingsværk blev solgt i denne forklædning med tilnavnet "COMBI". Senere kunne ejeren betale den manglende afgift og montere sideruder i vognen. I dag er der godt 1000 Morris Minor indregistreret i Danmark, og i Nordisk Morris Minor Klubb vurderer man, at omkring 100 er med bindingsværk. Det var specielt problemer med at vedligeholde træværket, der med tiden gjorde det af med disse biler. I dag er det ikke noget problem, for man kan købe helt nyt træværk, og næsten samtlige numre i de gamle reservedelskataloger produceres igen. Nordisk Morris Minor Klubb er, som navnet siger, nordisk. Den blev stiftet i 1978 i Norge, og det er også forklaringen på de to b'er i "klubb". I klubben hjælper man gerne, hvis nogen ønsker at få sig en Morris Minor. De kan kontaktes hos klubbens sekretær, Bendt Rasmussen på telefon 86753210, eller via klubbens hjemmeside på adressen WWW.NMMK.DK.