Demens

6 gode grunde til at drikke kaffe

Kaffe er den næst mest almindelige drik i Danmark og den har sunde helbredseffekter

Foto: Bent Bach

Foto: Bent Bach

DANMARK:Kaffe laves af kaffebønner, der plukkes fra buske og ristes ved omkring 200 grader, hvor der sker en karamelisering, som nedbryder stivelse til simple sukkerarter, som bliver brunede og ændrer bønnernes farve.

Men sukkeret forsvinder hurtigt fra bønnerne under ristningen og bliver til gengæld erstattet af nye kemiske forbindelser, hvoraf cafeol er den vigtigste fordi den lægger grunden til kaffens smag og duft. Ristes bønnerne for meget fordufter noget af cafeolen og ristes de ikke nok udvikles cafeolen ikke tilstrækkeligt.

Men kaffe er også fyldt med antioxidanter og andre stoffer, der gør det til lidt af en sundhedsdrik.

Her er 6 sunde grunde til at drikke kaffe dagligt:

1. Hjertet

En analyse fra Beth Israel Deaconess Medical Center og Harvard Medical School viste i 2012 at kaffe reducerede risikoen for hjertesygdom. Undersøgelsen var baseret på fem tidligere undersøgelse af sammenhængen, hvor i alt 140.000 personer var undersøgt og man havde registreret 6500 hjertetilfælde. Analysen af de fire svenske og den ene finske undersøgelse viste, at tre-fire kopper kaffe dagligt medførte en 11 procent reduceret risiko for at få et hjertetilfælde.

2. Tinnitus

En nylig undersøgelse fra Harvard Medical School viste, at et par kopper dagligt kan reducere i hvert fald kvinders risiko for tinnitus.

Undersøgelsen er baseret på et af de største længerevarende studier af kvinder, Nurses ’Health Study II, der har fulgt mere end 65.000 kvinder siden 1991.

I 2009 identificerede forskerne 5.289 tilfælde af tinnitus og konstaterede at jo mere kaffe kvinderne havde drukket dagligt, des mindre var deres risiko for at udvikle tinnitus.

Når man sammenligner kvinder, der drikker mindre end 450-600 milligram koffein pr dag (svarende til 4-5 kopper kaffe) var forekomsten af tinnitus 15 procent lavere blandt de kvinder, der kun drak 150 mg pr dag.

3. Leverskader

Skrumpelever er slutstadiet for leverskader forårsaget af sygdomme som alkoholisme og hepatitis, hvor levervæv stort set er blevet erstattet af arvæv.

Flere undersøgelser blandt andet fra Kaiser Permanente Division of Research og Det Norske Institut for Folkesundhed har vist, at kaffe kan nedsætte risikoen for skrumpelever med helt op til 80 procent. Jo flere kopper kaffe du drikker, jo mere reduceres risikoen - i hvert fald op til fire kopper kaffe dagligt.

Også risikoen for leverkræft har i adskillige undersøgelser vist sig at blive ganske væsentligt reduceret, hvis man drikker kaffe dagligt.

En svensk analyse fra The National Institute of Environmental Medicine, Karolinska Institutet, Stockholm af sammenhængen mellem leverkræft og kaffeforbrug viste i 2007 at risikoen blev reduceret med 43 procent hvis man drikker to ekstra kopper kaffe.

4. Udholdenhed

Delvist pga. dets stimulerende effekt på det centrale nervesystem øger koffein stofskiftet og iltningen af fedtsyrer i fedtvævet.

Læs også: Korte løbeture kan sikre dig 3 års længere levetid

Koffein er en vigtig ingrediens i de fleste energidrikke fordi adskillige undersøgelser har vist at det øger ydeevnen i forbindelse med træning. En analyse af tidligere undersøgelser fra University of Luton viste i 2004 således, at især udholdenhed øgedes med helt op til 12 procent.

5. Alzheimers

Kaffe er den største kilde til koffein, som påvirker hjernen ved at blokere virkningerne af en hæmmende neurotransmitter kaldet adenosin.

Mange kontrollerede forsøg har påvist hvordan koffein påvirker hjernen og forbedrer reaktionstid, hukommelse, årvågenhed og generel kognitiv funktion samt vores humør.

Læs også: 12 madråd, der kan forebygge Alzheimers

Undersøgelser fra bl.a. Aging Research Center ved Karolinska Institutet i Stockholm viser at risikoen for at udvikle Alzheimers og demens reduceres med op til 60 procent hvis du drikker kaffe. Risikoen for Parkinsons, der også er en neurodegenerativ sygdom, falder også med et par kopper kaffe dagligt.

6. Vægttab

En nyere spansk undersøgelse viste at trænede atleter forbrændte 15 procent flere kalorier i tre timer efter at have trænet, hvis de drak ca. 4,5 milligram koffein per kilo legemsvægt før træningen.

Læs også: 7 nemme måder at få gang i forbrændingen

Resultaterne fra Universidad de Castilla-La Mancha, Toledo, Spanien, svarer til at en kvinde på 70 kilo drikker ca. 300 milligram koffein. Det svarer til et par kopper stærk kaffe.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst