6-maskine

Flot design og forrygende køreegenskaber - Mazda gør et overbevisende comeback

Danmark 29. september 2002 08:00

FFolk drejer hovedet af led, den internationale motorpresse slynger om sig med roser og forhandlerne får nærmest seneskedehindebetændelse af at skrive kunder op på venteliste. Man skulle tro, der var tale om en ny billig-BMW, en folke-Ferrari eller måske en retro-udgave af den klassiske Morris 1000. Det er der ikke. Årsagen til hurlumhejet er noget så jordnært som en japansk firma- og familiebil til en kvart million kroner. Navnet er Mazda 6. Og så ved kendere allerede, hvad det drejer sig om: Årets overraskelse i bilverdenen. Bilen, der allerede har lagt de engelske og tyske motorjournalister ned. Selv de fædrelandstro tyske skribenter på AutoBild og auto motor und sport er gået i kollektivt selvsving over nyheden. De rabler udtryk som "italiener-stil", "meisterstück", "sex-appeal" og "utroligt" af sig, mens Mazda 6 kører om hjørner med tyske stoltheder som Passat, Vectra og Mondeo i direkte sammenligninger. Nu er turen kommet til Danmark. Selv om fabrikken overtager importen fra marts næste år, er det lykkedes den afgående importør, Andersen Motors, at få fingre i 1200 biler. De skal række til de næste fem måneder, så her er et godt råd til interesserede købere: Bestil hellere én i dag end i morgen. Der bliver rift om dem. Fætter til Mondeo De første tre eksemplarer fik KørGodt og en håndfuld andre danske journalister lov til at prøve i denne uge. Både på Jyllands-Ringen og landevej. Og lad os slå det fast med det samme: De tyske kolleger har ikke puttet noget i kaffen. Mazda 6 er flot som en Alfa, med mesterlig mekanik og køreegenskaber, der gør et andet tysk jubel-udbrud som "en MX-5 i limousine-forklædning" helt forståeligt. Indrømmet: Man kniber sig lige i armen. Forgængeren, Mazda 626, var indbegrebet af japaner-bil af den mest fantasiforladte slags: Nok pålidelig, men også så selvudslettende og søvndyssende at se på og køre i, at indtagelsen af koffein-piller burde være lovpligtig for 626-chauffører. Resultatet udeblev ikke. Overalt i Europa begyndte Mazda-kunderne at sive væk. I Danmark er det gået helt galt: I løbet af blot to år er markedsandelen faldet fra fem til under én procent. Ford, der ejer den bestemmende aktiepost i Mazda, slog alarm: Begynd forfra med det, I er gode til, lød ordren fra USA. Chefer blev skiftet ud, og japanerne smøgede ærmerne op. Deres inspirationskilde var roadsteren MX-5, Mazdas største og mest populære succes i nyere tid. Med den lille sportsvogn i baghovedet, har de japanske ingeniører skabt en 626-afløser, der er usædvanligt atletisk. Mazda 6 er ikke bare let at se på - den er fjerlet at køre. Eller som bokseren Muhammed Ali ville sige: Danser som en sommerfugl, stikker som en bi. Hemmeligheden er en helt ny platform med avancerede hjulophæng. I lighed med "fætterbilen" Ford Mondeo har japanerne satset på køredynamik. Men komforten er ikke gået fløjten af den grund. Mazda 6 fjedrer stramt men behageligt, og både vind- og motorstøj er godt dæmpet. Motorerne er grundlæggende de samme, som der ligger i Mondeo. Ting som motorstyring og ind- og udsugning udvikler tyskerne og japanerne til eget brug, men blok og topstykker er Mazdas design. Japanerne er nemlig blevet Ford-koncernens hovedansvarlige for alle fire-cylindrede motorer over 1,8 liter. Det forpligter, men Mazda ryster ikke på hænderne: Nordjyske Biler havde lejlighed til at prøve alle tre varianter. Selv basismotoren på 1,8 liter med 120 heste går veloplagt til sagen. Når 2,0 med 141 heste alligevel ligner et bedre køb, skyldes det ikke bare, at den har mere overskud til overhalinger. Udstyrsniveauet graderes op fra normalt til overdådigt: Blandt andet får man klimaanlæg, fartpilot og antiudskridningssystemet DSC med i prisen. Men så stiger prisen også fra 250.000 til 282.000 kroner. Det afskrækker dog næppe firma-folket. Mazda 6 er billigere end konkurrenter som Passat, Mondeo, Vectra, Laguna og Primera. Især som stationcar: Merprisen for et velvoksent bagagerum på 505 liter er beskedne 10.000 kroner. Kun Peugeot 406 og Toyota Avensis, der snart står overfor en pensionering, kan underbyde Mazda 6 på prisen. Til gengæld må vi vente på to nye, kraftige dieselmotorer med common rail-indsprøjtning. De når tidligst til Danmark næste år, når den nye importør tager over fra marts. Vanedannende topmodel Har man 330.000 kroner bliver det ikke bare sjovt, men vanedannende at køre Mazda. Og det kan selv BMW- og Audi-piloter blive nødt til at indrømme, hvis de prøver topmodellen 2,3 Sportive. Udover udstyr som Xenon-lygter, alufælge og 100 watts Bose hi-fi, forkæles de med en rigtig symaskine under motorhjelmen: 2,3 liters motoren yder 166 heste og er en drøm af omdrejningsvillighed og turbineagtig kraftudvikling. Balanceaksler fjerner enhver antydning af vibrationer, mens variabel indsugning sørger for overraskende store muskler ved lave omdrejninger. Sammen med et styretøj og et gearskifte, der arbejder med samme præcision som en hjernekirurg, får det 2,3 Sportive til at ligne noget så sjældent som en sportsvogn med plads til hele den pukkelryggede. Anvendelig rummelighed har nemlig været en anden ingrediens i Mazda opskrift på fornyet succes. 626 var i forvejen gæstfri, men med yderligere 6,5 centimeter mellem akslerne, kan selv de mest langbenede være på bagsædet af Mazda 6. Længden er, alt efter model, øget med mellem syv og ti centimeter, mens bredden er vokset hele syv centimeter. "Karakuri" Har man mere behov for plads til bagage end til børn og svigermor, får man hjælp af et genialt sæde-arrangement. Det er standard på både sedan, hatchback og stationcar. Mazda kalder det "karakuri" efter en traditionel japansk folde-teknik. I stedet for at løbe frem og tilbage mellem sidedør og bagklap for at udløse håndtag, skubbe til seler, løfte sædehynder og afmontere nakkestøtter, hiver man bare i et håndtag i bagagerummet. Vupti - så sørger en fjedermekanisme for at fælde sædet frem i én bevægelse. Sådan bobler Mazda 6 af gennemtænkte idéer og lækker mekanik overalt. At det hele så oven i købet er pakket pænt ind, kan kun øge Mazdas chance for at gøre et tiltrængt comeback på bilsalgets top 10. Til oktober får bilen mulighed for at kravle op på en anden liste, når Motorjournalisternes Klub Danmark kårer årets bil. Nordjyske Biler tipper, at Mazda 6 vil blande sig i topstriden. For blot få måneder siden ville sådan et udsagn have resulteret i roterende pegefingre i pandehøjde her på redaktionen. Men hvem kunne også gætte, at det blev japanerne, der kom først med en 6-maskine af en familiebil, lige så funky som James Browns berømte dansegulvs-fylder af næsten samme navn...

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...