EMNER

60 år

¤Per B. Jørgensen, ad. direktør på Midtjyske Medier, fylder fredag 60 år. Det er næsten med kniven på struben, at Midtjyske Mediers administrerende direktør Per B. Jørgensen kan fejre sin 60-års fødselsdag. Når han fredag den 16. januar runder det skarpe hjørne, ved han nemlig allerede, at Midtjyske Mediers ejere - Berlingske Media - kræver et 2009 uden underskud. Men Per B. Jørgensen er måske om nogen manden, der kan leve op til forventningerne. Han har i hvert fald en cand.merc. uddannelse fra Handelshøjskolen i Århus i ryggen og mere end 25 års erfaring fra diverse direktionsgange i medieverdenen. Her har han langsomt arbejdet sig op i hierarkiet. Først som administrerende direktør for Esbjerg Ugeavis fra 1981-84, herefter som forretningsfører på Skive Folkeblad frem til 1997, indtil han blev administrerende direktør for De Bergske Blade. I 2007 var han med til at fusionere De Bergske Blade og Århus Stiftstidende til Midtjyske Medier, hvor han nu selv sidder i stolen som administrerende direktør. Specielt Århus Stiftstidende har gjort det svært for den midtjyske medievirksomhed at skabe overskud, men alligevel blev en større varslet fyringsrunde afværget i 2008. Nu skal 2009 så være året, hvor de røde tal bliver sorte i Midtjylland, hvilket blandt andet skal ske gennem en større satsning på internettet. I sin fritid er Per B. Jørgensen en ivrig lystsejler. /ritzau/