Bilindustri

60 pct. af bilerne beskytter dårligt mod piskesmæld

To nye test fra store amerikanske og tyske forsikringsorganisationer viser, at det står skidt til med de nye bilers evne til at beskytte mod piskesmæld. I Europa konstaterer forsikringssammenslutningen (GDV), at 60 procent af 111 testede sæder klarede sig dårligt eller middelmådigt i testen. Undersøgelsen fra det amerikanske forskningsinstitut Insurance Institute for Highway Safety, IIHS viser, at kun otte ud af 97 testede biler får bedømmelsen god. I den europæiske test det kun Renault Modus, Renault Scenic, den nye Ford Focus, Ford Focus C-Max, alle Volvo modeller, Jaguar S-Type, Nissan Almera Tino og Seat Altea der opnår en god karakter. En række biler får acceptable anmærkninger af de tyske ingeniører. Det er Citroën Picasso, Opel Zafira, VW Touran, Citroën C4, VW Golf, Ford Fiesta, Nissan Micra, Toyota Avensis og en række af de større direktionsvogne. GDV konkluderer, at en lang liste af biler ikke består testen. Det er blandt andet biler som Fiat Doblo, Opel Meriva, VW Sharan, Hyundai Santa Fe, Alfa 147, Toyota Corolla, Citroën C2 og VW Polo. Mens de svenske luksusmærker klarer sig flot i testen, ser det anderledes sørgeligt ud for de tyske. Både VW, Audi og BMW får dårlige karakterer af GDV. Testen viser dog også, at flere modeller opnår mærkbart bedre resultater, hvis man køber en udstyrsvariant med aktive nakkestøtter. Det gør sig gældende i Opel Meriva, som går fra dårlig til acceptabel, hvis man vælger at betale ekstra for antipiskesmældsbeskyttelse. Et af de store problemer med nakkestøtterne i de nye biler er, at de ikke kan trækkes tilstrækkelig højt op. Faktisk viser engelske undersøgelser, at tre fjerdedele af alle whiplash-skader kunne undgås, hvis bilisterne indstillede deres nakkestøtter i overensstemmelse med instruktionsbogens anvisninger.