911 med pil ned

Porsche Cayman er lillebror til 911 - og 400.000 kroner billigere

Cayman-øerne er et sted, hvor man anbringer sine penge, hvis man ikke kan nænne at betale skat. På den måde bliver der hurtigere råd til en ny Porsche. Måske det er derfor, at den tyske sportsvognsfabrikant har opkaldt den en ny indgangsmodel efter tropeparadiset, der ligger vest for Jamaica og syd for Cuba. Helt billig er Porsche Cayman nu ikke. Prisen inklusive danske afgifter og moms er kr. 1.249.755 kroner. Alligevel er det vel ikke mere end gennemsnitshusejeren i de største danske byer kan trække ud af ejendommen i friværdi. Måske det kan sætte gang i Porsche-salget herhjemme. Og der er 400.000 kroner at spare i forhold til storebror 911. Klassisk Porsche Bilen bliver officielt lanceret 26. november, men vi har fået adgang til de første billeder af Cayman, der i første omgang ligner en klassisk Porsche. De ovale forlygter samt de markante luftindtag giver i hvert fald samme overhalingspower, som en større 911. Set fra siden er nyheden større. Den lange akselafstand og det fladt skrånende bagparti giver kompakte og dynamiske linier. Bagtil er det den store bagklap, brede skærme og de centralt placerede afgangsrør, der giver modellen karakter. Boxermotor Og Cayman har også den typiske Porsche-hækvinge, der automatisk kører op ved højere hastigheder. Bagagerummet indeholder bagtil det samme som i en VW Polo, fortil er der plads til 150 liter. Teknisk set er Cayman baseret på Porsche Boxter's 6-cylindrede 3,4 liter Boxermotor, der nu yder 295 hk. Det muliggør en acceleration fra 0-100 på 5.4 sekunder. Topfarten er 275 km/t. Der er en sekstrins gearkasse som standard, eller kunden kan vælge den velkendte fem-trins Tiptronic S-gearkasse.