Byggeri

A. P. Møller får igen kritik af byggeplaner

KØBENHAVN:Mens kritikken regner ned over byggeriet af det nye operahus på Holmen, som er finansieret af A.P. Møller, så er Københavns Borgerrepræsentation på vej til at godkende endnu et omstridt A.P. Møller-byggeri trods stribevis af protester. I dag behandler kommunens bygge- og teknikudvalg en indstilling om at godkende udvidelsen af A.P. Møllers hovedsæde i Amaliegade ved Københavns Havn med 14.000 kvadratmeter, så det samlede etageareal kommer op på 35.000 kvadratmeter. Projektet er udarbejdet af A.P. Møllers faste arkitekt, Henning Larsen, som vil rejse en ny bygning i fire etager ned langs Amaliegade i det historiske område af København kaldet Frederiksstaden. Bygningen vil dermed lukke af for udsynet til havnen og give plads til et underjordisk parkeringsanlæg med plads til 340 biler. Formanden for Akademirådet, Karen Zahle, har sendt en skriftlig indsigelse mod byggeprojektet til Københavns Kommune, hvor hun advarer kraftigt mod en vedtagelse af lokalplanforslaget. - Det er jo et følsomt område af det gamle København med meget homogene bygninger og sit helt eget særpræg, og derfor skal man gøre sig enorme anstrengelser, når man opfører noget nyt. Det er mig en gåde, hvorfor kommunen er parat til at godkende et så uharmonisk byggeprojekt. Det ser enormt brutalt ud og er ude af pagt med stedets ånd, siger Karen Zahle. Også rektor for Kunstakademiets konservatorskole, René Larsen, er bekymret over udsigten til det markante byggeri, og han tilslutter sig kritikken fra Enhedslisten og SF, der som de eneste partier i Borgerrepræsentationen har opfordret til at finde en anden løsning, der tager større hensyn til kvarterets egenart. - Det er et meget voldsomt indgreb i byggerummet. Efterhånden er hele havnefronten klæbet til med nye byggerier, og nu får vi altså endnu en kæmpe klods, som virker meget bastant. De kvaliteter, vi har i det gamle København med små bygninger, høj himmel og nærheden til vandet, skal vi være meget varsomme med at ødelægge, men det er ikke desto mindre ved at ske, siger René Larsen, der også frygter en stor vækst i biltrafikken i området. /ritzau/