Fodbold

AaB får ikke medalje på sociale medier

AaB ligger firer i ny undersøgelse

Kenneth Emil Petersen og AaB har fjerdeflest følgere på de sociale medier. Foto: Lars Pauli

Kenneth Emil Petersen og AaB har fjerdeflest følgere på de sociale medier. Foto: Lars Pauli

KØBENHAVN:Opbakningen til superligaklubberne er stor på sociale medier, og klubberne med de højeste tilskuertal har også flest følgere på Facebook, Twitter og YouTube.

Kommunikationsbureauet Mannov har undersøgt, hvordan de enkelte klubber klarer sig på sociale medier og har rangeret klubberne i en social superliga. Her vinder FCK guld foran Brøndby og AGF.

Mannov har opgjort hvor mange følgere, superligaklubberne har på Facebook, Twitter og YouTube.

Resultaterne viser, at de danske fodboldfans er ganske flittige til at følge deres favorithold på sociale medier. FCK ligger klart i spidsen, men Brøndby og AGF er også fint med.

- Brøndby har på trods af den nuværende placering og mange historier i medierne om en svær økonomisk situation stadig massiv opbakning hos deres fans.

- Det er et meget stort skulderklap i en tid med kraftig modvind, siger Reinholdt Schultz, der er administrerende direktør hos Mannov.

De seks klubber, som har de højeste tilskuertal, har også flest følgere på sociale medier. Undersøgelsen viser også, at følgerne ikke stemmer overens med pointantallet.

Superligaens bundprop Brøndby har således fortsat en stor følgerbase og ligger på en klar andenplads i opgørelsen.

- Man skal altid passe på med at sammenligne konkurrerende brands’ følgerbaser på sociale medier, da der ligger mange faktorer bag tallene. Normalt er det faktisk mere relevant at se på interaktionen mellem brands og følgere.

- Men når det kommer til fodboldklubber, er det ganske interessant at stille klubberne op imod hinanden. Det skyldes, at fodboldfans er meget loyale og typisk kun vil følge én klub på sociale medier, siger Reinholdt Schultz.

På Facebook har FCK cirka 125.000 følgere, men rivalerne fra vestegnen er også godt med og har over 81.000 følgere. På tredjepladsen følger AGF med næsten 34.000 følgere.

Billedet er det samme på Twitter, hvor FCK (8.159), Brøndby (4.550), og AGF (3.472) også ligger i toppen. AaB kommer ind på en samlet fjerdeplads i undersøgelsen.

På YouTube er danskerne noget mere tilbageholdende med at abonnere på deres yndlingsklubber, og med undtagelse af FCK har alle klubberne under 300 abonnenter på hver deres YouTube-kanal.

I den anden ende af spektret finder man lidt overraskende FC Midtjylland, der blandt andet er den klub med den mindste følgerbase på Facebook.

/ritzau/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst