Svømning

Åbent brev til Hjørring Byråd

DEBAT

Byrådet behandler d. 21. september 2011 det nye "pointsystem" indenfor folkeoplysningsområdet.Det lykkes Folkeoplysningsudvalget at forenkle modellen, men at modellen er mere retfærdig, har ikke hold i virkeligheden. Hvis den nye model indføres vil S68 have mistet 170.000 kr. over de seneste 2 år. Det er en reduktion af indtægterne med godt 11 %, hvilket svarer til, at kommunen mistede ca. 370 mio. kr. i indtægter fra staten. Ville det være retfærdigt? Opdelingen i holdidræt, individuel idræt og idébestemt og samfundsengagerende børne- og ungdomsarbejde lyder besnærende, men opdelingen siger ikke noget om udgiftsniveauer i de enkelte foreningstyper. Udgifter til individuel idræt er i mange tilfælde højere end til holdidræt. S68 har f.eks. meget store udgifter til halleje, uddannede instruktører og transport til stævner, da vi oftest deltager i konkurrencer i hele landet osv. Og kontingenter ligger allerede meget højt. Er det så retfærdigt med denne opdeling? S68 er en klub, der på fornemste vis kombinerer bredde og elite. Vi er omkring 850 medlemmer med hovedparten i Svømmeskolen og langt de fleste under 24 år. Konkurrenceafdelingen hører til blandt de bedste ungdomsafdelinger i Danmark. Klubben henter mange medaljer ved mesterskabsstævner, har svømmer i landsholdstrup, har svømmere på Team Danmark-ordninger på ungdomsuddannelserne i byen og repræsenterer Hjørring Kommune på eksemplarisk vis overalt i Danmark. Og når nu Hjørring Kommune gerne vil satse på ungdommen er det så udtryk for retfærdighed, at man vil forringe vilkårene markant for én af de klubber, der har allerflest medlemmer under 24 år? S68 er en sund klub økonomisk - endnu. Vi har forsøgt at gøre os mindre afhængige af tilskud fra kommunen. Dette sker blandt andet ved at omkring 150 personer, udfører et uvurderligt arbejde som frivillige. Og det frivillige arbejde gavner ikke blot klubben men aktiviteter i hele lokalsamfundet. Det er dog svært at hente yderligere på den konto og slet ikke så store beløb. Er det retfærdigt overfor disse frivillige og deres store engagement? Løbet er vel kørt for denne gang og vi kan kun håbe på en andel af overgangspuljen eller måske en nedsættelse af hallejen på et tidspunkt. Med disse ubekendte bliver budgetlægningen for 2012 nærmest umulig. Det synes vi ikke er fair og er ikke udtryk for retfærdighed.