Brønderslev

Åbent luftrum

Flyveklub åbnede for himmelrummet for de heldige, der vandt en flyvetur over Brønderslev og omegn

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Lissi Andersen og Jørgen Førby ved flyet, som Jørgen Førby selv har bygget.

BRØNDERSLEV:Nordjyllands Ultra Light Flyveklub (NULF) i Brønderslev holdt åbent hus lørdag, hvor interesserede fik chancen for at vinde flyveture og lære klubben nærmere at kende og bl.a. møde Jørgen Førby, der på imponerende vis har bygget sit eget fly af træ.

- Det har taget mig cirka 3,5 år at bygge og 4000 timer i alt, fortæller Jørgen Førby, der nu er 65 år og går på efterløn. Han købte tegningerne og gik så eller i gang med at finde træ, skære det ud efter tegningerne og lime delene sammen. Flyet er et fransk Jodel D195 ultralet fly med to sæder, så det passer perfekt til at tage hans kæreste Lissi Andersen, 52 år, fra Thisted med på ture. De har bl.a. være på smuttur til bl.a. Endelave i Horsens Fjord og Læsø i Kattegat.

Det er ikke Jørgen Førbys første fly. Før det franske fly byggede han også et italiensk fly af aluminium.

- Det skulle ”bare” samles med popnitter, siger han med et smil.

Lyder rasende dyrt

At have flyvning og ultralette fly som hobby lyder nok for de fleste som en rasende dyr hobby, men sådan behøver det ikke at være. I indkøb ligger et fly selvsagt ikke i samme prisniveau som et par løbesko eller et sæt golfkøller, men den årlige udgift kan holdes i omegnen af 10.000 kr. fortæller Søren Kringel, der deler fly med fire andre, bl.a. Mads Thomsen, formand for NULF.

- Det gør, at det er overkommeligt - både arbejdet med flyet og økonomisk, sig er Søren Kringel.

Flyet er et syv år gammelt mørkeblåt ukrainsk sportsfly Aeroprakt 22L, der blot skal bruge 280 meter for alt lette og lande.

- Jeg flyver alt det, jeg kan få tid til. Bankmanden siger, at det er for meget, siger Søren Kringel, og fortsætter: - Jeg har det seneste år tid fløjet 85 timer, hvoraf de første 25 timer var i forbindelse at tage flycertifikat.

Et flycertifikat til et ultralet fly forudsætter et godt helbred og en dyb interesse. Allerede som 16 årig er det muligt at tage den teoretiske del af et certifikat og endelig få et certifikat som 17 årig, oplyser Mads Thomsen, formand for NULF.

Man kan kun være to personer i et ultralet fly med pilot vel at mærke. Og flyet må med benzin veje maks. 450 kg.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.