Ledelse

Åbning i færgesagen

Havn og rederi er blevet enige - men kritik til havnebestyrelse

HIRTSHALS:Færgekonflikten mellem Hirtshals havn og rederiet Kystlink er løst. Parterne er blevet enige om hvordan Kystlink kan håndtere biler og passagerer via godsterminalen og inden for rammerne af rederiets aftale med Hirtshals Havn. - Vi har løst de praktiske problemer i samarbejde med havnens ledelse, og vi sejler som planlagt i weekenden, fortæller markedsdirektør Lasse Andersen fra Kystlink. - Vi er gået i gang med at afmærke bilbåse samt skiltning af området, fortæller Lasse Andersen. Hirtshals Havn oplyser, at der hele tiden har været en aftale med Kystlink om passagerer. -Sålænge rederiet holder sig inden for de nuværende rammer, så er der ikke noget problem. Der er ingen grund til at forhandle den nuværende rammeaftale, den er god nok, bekræfter havnedirektør havnedirektør Jens Kirketerp Jensen. Kystlinks nye færge, Pride of Telemark, har plads til 1.500 passagerer, men forventer at medbringe 500 til 1.000 passagerer per tur. - Flertallet af passagererne vil køre til og fra skibet med bil. Men til passagerer, der rejser til fods, har rederiet arrangeret bustransport fra skibet til Hirtshals centrum, fortæller Lasse Andersen. Kystlink beklager at sagen overhovedet er opstået. - Vi har jo et godt samarbejde med havnens ledelse. Men vi må fortsat undre os over informationerne fra havnens bestyrelse og måden som de har håndteret denne sag. Vi forventer at få en redegørelse fra havnens bestyrelse, siger markedsdirektør Lasse Andersen. Men det skal Kystlink ikke forvente: - Havnebestyrelsen skylder ikke Kystlink nogen redegørelse og vi vil bestemt ikke stå til regnskab overfor rederiet, lyder det fra bestyrelsesformand Knud Størup.