Aalborg

Aalborg-bureau: - Krisen er god for os

AM Sales & Marketing rykker hurtigt fremad.

Anders Torp (til venstre) og Mike Nielsen klager ikke over krisen.

Anders Torp (til venstre) og Mike Nielsen klager ikke over krisen.

Krisen har fået flere og flere virksomheder til at investere deres markedsføringskroner i kampagner, hvor effekten kan måles direkte. Det mærker folkene bag AM Sales & Marketing, der på få år er blevet landets største bureau inden for field marketing - der først og fremmest handler om at erhverve kunder eller sælge produkter på gågader, i storcentre og lignende. Bureauet blev oprettet i slutningen af 2007 af to unge nordjyder, salgsdirektør Anders Torp og markedsdirektør Mike Nielsen, og nu konstaterer de, at krisen har været god for firmaet. Lige inden krisen for alvor brød ud, var AM Sales & Marketing således et mellemstort field marketingbureau med 20 medarbejdere, hovedkontor i Århus og en afdeling i Aalborg. Nu godt et år senere er virksomheden landets største udbyder af field marketingløsninger. Den har fordoblet omsætningen fra én til to millioner kroner om måneden, øget medarbejderstaben til 50 fuldtidsansatte og åbnet tre nye afdelinger i København, Odense og Herning. Og så har man i øvrigt flyttet hovedkontoret fra Århus til Aalborg. Skærer ind til benet Forklaringen på fremgangen ligger netop i krisetiderne: - Mange virksomheder har det seneste år været nødsaget til at skære deres markedsføringsbudgetter ind til benet. Og de penge, de stadig bruger på markedsføring, bruger de i højere grad på kampagner, hvor effekten kan måles direkte. Det er en fordel for os, siger Anders Torp. - Når en virksomhed benytter sig af field marketing, kan den hele tiden måle, hvad den får ud af sin investering. Virksomheden betaler nemlig kun for de nye kunder, vi skaffer den. Det er en attraktiv aftale for mange virksomheder - især lige nu, siger han. Selvom AM Sales & Marketing er vokset voldsomt inden for det sidste år, forventer Anders Torp ikke, at toppen er nået. - Lige nu kan vores sælgerkorps skaffe omkring 100.000 nye kundekontrakter til vores kunder om året. Men markedet er langt fra mættet endnu. Der er stadig masser af steder i Danmark, hvor vi endnu ikke er til stede. Det skal vi udnytte, og derfor forventer jeg også, at vi skal ansætte cirka 30 nye sælgere og åbne en afdeling mere i den kommende tid, siger Anders Torp. Eget uddannelsesforløb Han mener, at virksomhedens eget uddannelsesforløb er årsagen til, at AM Sales & Marketing har kunnet vokse så hurtigt: - Gennem uddannelsen træner vi lederegenskaberne hos virksomhedens største salgstalenter. Det gør dem blandt andet i stand til at stå i spidsen for nye salgsteams og nye regionale kontorer, og dermed har AM Sales & Marketing kunnet udvide sin forretning ved udelukkende at rekruttere ledere fra egne rækker, forklarer Anders Torp. - Det har gjort det muligt for os at vækste geografisk i løbet af ganske få måneder. Vi har ikke skullet bruge tid og ressourcer på at køre nye ledere ind. Lederne kender allerede virksomheden og vores arbejdsrutiner og kan fra dag ét have fokus på kundernes salg. Det betyder succes for vores kunder, men også for os, fastslår Anders Torp. Blandt AM Sales & Marketings største kunder er energiselskabet Natur-Energi og mobilselskabet M1. I løbet af 2009 skaffede AM således 30.000 underskrevne kundekontrakter til Natur-Energi, og i begge de år, hvor M1 er blevet kåret som gazellevinder i Børsen, har AM leveret størsteparten af M1's kunder. Indtil videre er det blevet til godt 24.000. Indsatsen har resulteret i en egenkapital efter 2008 på knap 700.000 kroner og mere end det dobbelte i 2009.