Aalborg-firma får tæsk i "Kontant"

Jurist fra Forbrugerrådet er rystet over de metoder, PointShop.dk bruger til at tegne VIP-medlemskaber til 270 kroner om måneden.

DRs forbrugerprogram "Kontant" uddeler tæsk til Aalborg-firmaet PointShop.dk i tirsdag aftens udsendelse. Det skriver eb.dk. Kritikken går på de metoder, firmaet bruger til at snyde kunder til at tegne et såkaldt VIP-medlemskab til 270 kroner om måneden, uden de reelt er klar over det. Hos Forbrugerrådet er man rystet over de metoder, PointShop.dk bruger. - Udadtil ser det meget tilforladeligt ud, men bagsiden af medaljen er, at de forlænger et abonnement, uden forbrugeren er klar over det. Sådan indgår man altså ikke en aftale, siger jurist i Forbrugerrådet, Anette Høyrup. Kunne ikke melde fra i tide Kontant bringer et indslag med Anne Sluth, der reagerede på en mail, hvor hun havde vundet en mobiltelefon - det eneste, hun skulle betale, var ekspeditionsomkostninger på fem kroner. Da Anne Sluth ikke kunne finde noget med småt om skjulte omkostninger, så slog hun til og takkede ja til "gevinsten". Desværre opdagede hun først for sent, at hun samtidig sagde "ja tak" til et VIP-medlemskab på prøve i syv dage, som derefter kostede 270 kroner om måneden. Hun kunne ikke komme ud af medlemskabet inden for fristen på syv dage, og hun fik i øvrigt aldrig telefonen. Medlemsskab skal aktivt fornyes Magnus Kjøller, direktør for PointShop.dk siger til Kontant, at han ikke kan se problemet i firmaets handlemåde: - Jeg synes ikke, det er falske præmisser. Vi tilbyder et VIP-medlemskab. I det ligger der, som vi skriver i vores betingelser, at man aktivt skal acceptere, og hvis du ikke afmelder det, så løber det som et abonnement som automatisk vil blive fornyet, siger direktør Magnus Kjøller fra PointShop. Den praksis er dog tidligere blevet kritiseret af Forbrugerombudsmanden, der har fastslået, at kunderne aktivt skal forny deres medlemsskab fra gang til gang. Telefonleverandør gik konkurs - Jeg vil kigge på det, siger Magnus Kjøller til Kontant, forelagt kritikken. Og Anne Sluths telefon? Firmaet, der skulle levere den, gik konkurs, siger Magnus Kjøller.