Aalborg først med superpræcis sigtehjelm

F-16-fly udstyres med højteknologi, så piloten kan sigte med øjnene

Militær 1. juli 2003 08:00

AALBORG: Godt nok er teknologien ikke udtænkt i Aalborg-området - så kloge er vi nok trods alt ikke - men Aalborg spiller alligevel en vigtig rolle i, at de danske F-16-fly nu er nogle af verdens mest moderne. Med temmelig stor stolthed kunne Flyvematerielkommandoens Hovedværksted på Lufthavnsvej i går præsentere et nyt sigtesystem, som i løbet af de seneste måneder er blevet finpudset på Hovedværkstedet - med overbevisende resultater. Dermed er Danmark første land i Europa med det superavancerede udstyr i brug. Fremover kan piloten groft sagt skyde et fjendtligt fly ned ved blot at bruge sine øjne. Det nye sigtesystem monteres på pilotens hjelm, men er også forbundet til flyets elektroniske systemer. På den måde ved flyet, hvor piloten har rettet sit blik - og hvis han kigger på en fjende, kan han låse sigtet fast på dette fly, selv om han ikke kigger på det hele tiden. - Man plejer at skulle om bagved fjenden for at kunne fyre et missil af mod ham. Nu kan jeg nøjes med at kigge på ham, konstaterer en af flyvevåbnets to testpiloter, Casper B. Nielsen. Den smarte hjelm har således følgeskab af en ny type missil, som kan dreje så skarpt, at F-16-piloten kan skyde bagud. GPS-bomber Siden forsvaret købte F-16-flyene i 1980, er stort set al indmaden blevet udskiftet via MLU-programmet - Mid Life Update - for nogle år siden. Nu følger så den såkaldte M3-opdatering, som både hjelm og missil er en del af. Med M3 bliver maskinerne også udstyret med det såkaldte Link-16, så piloten har overblik over, hvor alle venner og fjender befinder sig. På våbensiden indebærer M3 desuden, at flyene får GPS-styrede bomber, så man kan ramme med stor præcision uanset sigtbarhed. - Men det absolut mest imponerende er hjelmen. Det er teknologi på så højt et niveau, at det er utroligt, vi kan være med. Og endda som de første, siger Casper B. Nielsen med henvisning til, at flyteknikerne i Aalborg har vist sig helt på toppen: USA's fire oprindelige F-16-partnere, Danmark, Holland, Norge og Belgien, gik i oktober sidste år i gang med at udføre det komplicerede arbejde med at installere det hjelmbaserede sigtesystem. Som de eneste blev Aalborg-teknikerne og dermed Danmark færdige til tiden og med et perfekt resultat. Fjer i hjelmen - Det er lidt af en fjer i hatten for os. Og betryggende for piloterne at vide, at det, der kommer herfra, det er i orden, bemærker chefen for Hovedværksted Aalborg, afdelingsingeniør Jan Georgi. @Brød.9.At man ikke uden videre jager til at opgradere et F-16-fly understreges af, at beskrivelsen af flyet fylder cirka 10.000 A2-sider med tegninger. Foreløbig er to danske F-16-fly udstyret med det nye sigteudstyr, og fire piloter har fået personligt tilpassede hjelme. En ny type visir danner et billede på pilotens nethinde svarende til det, der hidtil har været på et display foran i cockpittet. I stedet for at dannes på en glasskærm foran pilotens øjne projekteres billedet af sigtekornet og de øvrige oplysninger ind på nethinden via visiret. Når sigtet er over målet via pilotens hovedbevægelser, skal han blot trykke på en knap i cockpittet for at låse et missil fast på målet. Efter planen bliver stort set alle landets 62 F-16-fly opdateret med det nye isenkram i løbet af tre-fire år.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...