Aalborg

Aalborg-forskere vil finde skjulte trafikulykker

Mobilapp og spørgeskema skal få fodgængere, cyklister og knallertkørere til at rapportere, når uheldet er ude

Scooter påkørt ved Ringvej og Industrivej Foto: Peter Mørk

Scooter påkørt ved Ringvej og Industrivej Foto: Peter Mørk

AALBORG:Trafikforskere fra Aalborg Universitet vil bruge bløde trafikanters egne indberetninger til at opdage uheld, som hverken politi eller skadestuer registrerer, og til at kortlægge ikke kun, hvad der skete ved ulykkerne, men også hvorfor.

- Vi er ved at rekruttere deltagere til en undersøgelse blandt fodgængere, cyklister og knallertkørere for at få mere viden om, hvor og hvordan deres uheld i trafikken sker. Det er kun en ganske lille del, som bliver registreret af politiet - for cyklister er det f.eks. kun omkring fem procent af alle deres uheld. Det betyder, at vi mangler vigtig viden for at kunne forbedre trafiksikkerheden for disse trafikanter, forklarer ph.d.-stipendiat Tanja Kidholm Osmann Madsen fra Trafikforskningsgruppen på Aalborg Universitet.

Forskerne har derfor fået udviklet en app til Android smartphones, hvor deltagerne i undersøgelsen kan fortælle om omstændighederne, hvis de har været involveret i et uheld eller et "næsten-uheld", hvor det var tæt på at gå galt. Hvis man ikke har en Android smartphone, er det også muligt at deltage via et webspørgeskema.

App’en hedder SafeVRU og kan hentes på Google Play.

Bruger gode erfaringer

Undersøgelsen kører i ni måneder frem til juni 2017, og hver måned får deltagerne et spørgeskema. hvor de bliver spurgt, om de har haft en ulykke, som de ikke allerede har registreret. Konceptet bygger videre på erfaringer fra et tidligere stort projekt (Projekt Cykeljakken), hvor trafikforskerne undersøgte effekten af at lade cyklister bære iøjnefaldende pangfarvede jakker som værn mod uheld. I det projekt indgik spørgeundersøgelser blandt brugere også som et nyttigt element.

- Vi ved derfra, at det virker, og at trafikanterne giver os en masse viden, vi kan bruge. Vi har lavet en del forbedringer i spørgeskemaet og bl.a. inkluderet illustrationer af de uheldstyper, trafikanterne kan have oplevet. Et af målene med undersøgelsen er derfor også at teste, om deltagerne kan finde ud af at bruge illustrationerne, så vi får endnu bedre besvarelser fra deltagerne, fortæller Tanja Kidholm Osmann Madsen.

Stor forskel fra land til land

Undersøgelsen indgår i et stort EU-projekt, og ifølge trafikforskerne er der en del variation fra land til land, når det gælder registrering af uheld. Sverige har en udvidet registrering af trafikulykker på skadestuerne i stil med den, der arbejdes med ved Odense Universitetshospital (Ulykkes Analyse Gruppen), og i Tyskland er der forsikringsmæssige grunde til, at langt flere uheld bliver registreret af politiet. Men trafikforskernes spørgeskemaundersøgelser skal give et endnu mere fintmasket net:

- Hvis man supplerer med skadestuedata, vil der stadig kun være tale om mere alvorlige ulykker, hvor trafikanterne kommer forbi skadestuen. Med selvrapportering som i vores undersøgelse har vi derimod mulighed for at få viden om de uheld, som heldigvis ikke er så alvorlige, siger Tanja Kidholm Osmann Madsen.

Fordele opvejer ulemper

Ulempen ved selvrapportering er til gengæld, at forskerne kun hører om ulykken fra den ene part, og at de ikke kan være sikre på, at borgerne fortæller hele sandheden eller kender alle detaljer om ulykken. Det kan forstærkes af, at de ikke nødvendigvis registrerer ulykken lige efter, at den er sket. Derfor er et af formålene med den lettilgængelige mobilapp også at gøre det muligt at registrere uheld med det samme.

Trods de forskellige forbehold mener Tanja Kidholm Osmann Madsen, at spørgeundersøgelserne kan give forskere som hende nyttig viden, som de ikke nødvendigvis ville få, selv hvis politiet havde ressourcer til at registrere flere trafikuheld.

- Vi får ofte endnu mere viden om ulykken ved at høre beskrivelsen fra trafikantens side. Det giver oplysninger, som politiet normalt ikke har med i deres registreringer. Det kan eksempelvis være, at trafikanten fortæller, at han/hun var sent på den og måske tog et par chancer i trafikken eller havde tankerne et andet sted. Den type information er også vigtig i vores forskning, fordi det kan være med til at forklare, hvorfor ulykken skete - og ikke kun hvad der skete, understreger trafikforsker Tanja Kidholm Osmann Madsen.

Du kan læse mere om projektet her

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.