EMNER

Aalborg går på charmeoffensiv hos studerende

Samarbejde om markedsføring skal føre til større popularitet hos unge, der skal vælge studieby

Studerende kigger ikke bare på studiets indhold, men nok så meget på studiebyens øvrige tilbud, når de skal vælge uddannelse. arkivfoto: Michael Bygballe

Studerende kigger ikke bare på studiets indhold, men nok så meget på studiebyens øvrige tilbud, når de skal vælge uddannelse. arkivfoto: Michael Bygballe

Uddannelsesinstitutioner og Aalborg Kommune skal samarbejde om markedsføring af Aalborg, hvis det skal lykkes at gøre byen mere populær blandt studerende, mener uddannelsesrådet. I de kommende måneder intensiveres arbejdet med at få omverdenens øjne op for, at Aalborg er det helt rigtige sted at læse, for det er et af rådets vigtigste indsatsområder. Aalborg Universitets informationsleder, Allan Clausen, er enig i, at der er et stort behov for at give Aalborg et bedre image. Han slår fast, at de studerende retter fokus mod mange andre ting end selve studiet, når de vælger studieby. Uddannelsesrådets formand, rådmand Thomas Kastrup-Larsen (S), erkender, at der skal ske en mere målrettet markedsføring af byen. - Vi skal være bedre til at komme ud over rampen med de ting, vi kan. Thomas Kastrup-Larsen oplyser, at der på nuværende tidspunkt er sat initiativer i gang, der skal munde ud i et samarbejde om markedsføring af studiebyen Aalborg. - Hver enkelt uddannelsesinstitution har sin egen markedsføring, men vi vil også gerne lave en alliance mellem uddannelsesinstitutionerne og Uddannelsesrådet, så vi kan tage nogle fælles initiativer til at få markedsført Aalborg. Det har alle en interesse i. Århus mere populær For tre år siden kom Allan Clausen med kritiske udtalelser om, hvad Aalborg mangler i forhold til eksempelvis Århus og København. Han pegede blandt andet på, at Aalborg kulturelt haltede bagefter de større byer, og at der ventede en enormt stor formidlingsopgave forude, hvis Aalborg skulle gøre sig håb om at blive mere populær i de studerendes øjne. I dag slår Allan Clausen fast, at Aalborg har forbedret sig i de seneste to-tre år. Men markedsføringen bør intensiveres, mener han. Det er ikke kun på Sjælland og Fyn, at Aalborg er mindre attraktiv end eksempelvis Århus. Aalborg Universitet gennemfører hvert år en undersøgelse blandt 3. g¿erne på de nordjyske gymnasier. Og hvert år viser undersøgelsen, at de unge opfatter Århus som en mere attraktiv uddannelsesby. I sidste års undersøgelse svarede 43 procent af eleverne, at de opfattede Aalborg som en god studieby, mens 48 procent mente, den var overvejende god. Syv procent mente, at byen var overvejende dårlig og to procent satte kryds ud for dårlig. Århus fik bedre karakterer. 55 procent mente, at Århus var en god studieby, 40 procent svarede overvejende god, mens henholdsvis fire procent og én procent svarede overvejende dårlig og dårlig. Fokus på kultur Mange studerende vælger Aalborg Universitet på grund af studieformen og det gode ry, som uddannelserne generelt har. Og nogle uddannelser findes kun på universitetet i Aalborg. Men for de fleste studerende er studiebyernes øvrige tilbud afgørende for, om de vælger at læse i den ene eller den anden by. Men det er ikke nok, at byen har gode tilbud, hvis omverdenen ikke får det at vide. - Det er et kardinalpunkt, at vi får et samarbejde om markedsføring. Aalborg skal præsenteres som en spændende by, for det er vigtigt for de studerende, siger Allan Clausen, der håber på et konstruktivt samarbejde. - Jeg forventer, at kommunen også vil være med til at give Aalborg et bedre ry. anders.green.mortensen@nordjyske.dk