Aalborg Havn parat til investering i Grønland

Anlægget af Nuuk International Port frister partner

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Claus Holstein - afløste sidste sommer Svend Christensen som direktør for Aalborg Havn A/S.

AALBORG:Ved årets nytårsparole på Aalborg Havn blev der løftet lidt af sløret for, hvad regionens største havn går og pønser på. Og det handler dels om en række store tocifrede millioninvesteringer på hjemmebane - nye kajstrækninger, befæstning af 23.000 kvadratmeter containerplads, nyt køle/frysehus på 6-8000 kvadratmeter - dels om aktiv deltagelse i skabelsen af Nuuk International Port, en omfattende udvidelse af havnefaciliteterne i den grønlandske hovedstad. Tanken er, at det selvstændige aktieselskab Aalborg Havn kan bidrage med investeringsmidler og managementaftaler i Nuuk, som i forvejen er partnervirksomhed i fragtsejladsen til og fra Grønland. En fornyelse af kontrakten om besejlingen af Grønland var det helt store tema ved starten af 2007, da Aalborg gik ind med et meget favorabelt tilbud, og derfor er det også oplagt at styrke forbindelserne yderligere gennem medspil i udvidelsen af havnen i Nuuk, oplyser havnens direktør, Claus Holstein, som sammen med bestyrelsesformanden, borgmester Henning G. Jensen (S), i anden halvdel af 2007 for at berede vejen for det nordatlantiske medspil. - Fordelen ved os som partner er jo, at vi opererer med meget tålmodige penge, hvor investeringshorisonten godt kan være 30-50 år, tilføjer havnedirektøren. Samtidig vil Aalborg Havn arbejde aktivt for at udvide ejerkredsen bag Aalborg Havn A/S med nogle af de daglige aktører omkring havnen. I dag ligger selskabet selv inde med hele aktiekapitalen, men ifølge statutterne er der mulighed for at sætte 25 procent til salg. Hvor meget havnen er værd ligger der ikke uvildige vurderinger over i øjeblikket, men egenkapitalen er i omegnen af 300 millioner kroner. Derfor skal der også ske en sagkyndig værdifastsættelse af aktiekursen, inden der kan komme nye ejere ind i billedet. I øvrigt har havnen med sit tilbud på rollen som basishavn for Grønlands-trafikken strammet tøjlerne så meget, at 2008 årets bliver året, hvor der skal rationaliseres og prioriteres for at få enderne til at nå sammen. Dog uden, at det kommer til at koste job, lover Claus Holstein. Endelig opererer havnen også med en ny strategikampagne, som skal bringe den lidt afsides beliggende søfartsaktivitet tættere på lokalbefolkningen. - Og det ser vi som helt i pagt med intentionerne i den netop offentliggjorte rapport fra infrastrukturkommissionen, hvor man taler om blå motorveje som en miljørigtig aflastning for de sorte, asfalterede, bemærker Claus Holstein, der selv tiltrådte på havnen sidste år som afløser for Svend Christensen, der fik næsten 20 år som havnechef.