Aalborg Havn vil have friere tøjler

Forslag til ny havnelov er ikke liberalt nok, mener direktøren

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Claus Holstein: Hvis politikerne vil have havnene til at skabe vækst, så er de også nødt til at give os friere tøjler. Det har man forstået rundt omkring i kommunerne, men det kniber tilsyneladende stadig i staten.

Det er fint nok, at politikerne vil ændre loven og give landets havne bedre muligheder for at blive drevet som forretninger. Men de burde gå meget længere i liberaliseringen, hvis de virkelig ønsker, at havnene skal skabe vækst. Så klart lyder kritikken fra Claus Holstein, direktør for Aalborg Havn, af det forslag til en ny havnelov, som regeringen netop har sendt i høring. - Der er for mange restriktioner i forslaget. For eksempel vil man give havnene lov til at samarbejde økonomisk med hinanden, men kun på bestemte områder. Men havnene har masser, vi kan samarbejde om. Hvorfor skal vi rende og spørge nogle embedsmænd i Kystdirektoratet om lov til selv småting? Det har jeg meget svært ved at se, siger Claus Holstein. - Lovforslaget giver også havnene lov til at investere i andre havne, men kun i deres infrastruktur. Vi vil for eksempel gerne investere i Nuuk. Men hvorfor må vi kun bruge penge på at bygge kajer, når det er vores know-how inden for logistik, grønlænderne er interesseret i? Claus Holstein medgiver, at det kan virke paradoksalt, at Aalborg Havn A/S, hvis hovedaktionær er en socialdemokratisk ledet kommune, kritiserer en borgerlig regering for manglende liberalisering. - Alle er enige om, at havnene har en afgørende betydning for de kommende års erhvervsudvikling i hele Danmark. Men hvis politikerne vil have os til at skabe vækst, så er de også nødt til at give os friere tøjler. Det har man forstået rundt omkring i kommunerne, men det kniber tilsyneladende stadig i staten, konstaterer Claus Holstein. Brancheforeningen Danske Havne havde torsdag indkaldt til valgmøde på Aalborg Havn med den nye havnelov som tema. Her deltog otte folketingskandidater og en lang række repræsentanter for de fem store nordjyske erhvervshavne - Skagen, Frederikshavn, Hirtshals, Hanstholm og Aalborg - samt virksomheder med tilknytning til havnene. Politikerne lyttede til kritikken fra de nordjyske havnefolk. Men nogle løfter afgav de ikke.