Lokalpolitik

Aalborg i front for trafikløsning

Mini EU-topmøde i Aalborg skal få flere biler ud af byerne og mindske CO2-udslippet.

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Rådmand Mariann Nørgaard er politisk frontfigur i projektet, og hvis resultaterne bliver gode, kan de komme til at præge den fælles EU-politik på transport- og miljøområdet. Foto: Torben Hansen

Kødannelse og flere biler på vejene. Det er to store udfordringer for Aalborg og fem andre europæiske byer. Men en plan, som Aalborg Kommune står i spidsen for, skal lette presset på trafikken og samtidig gavne miljøet. Helt konkret skal der i de seks byer sættes gang i 84 projekter med hjælp af en stor pose penge fra EU. - Selv om vi som byer er forskellige, så er det slående, at vi har de samme problemer at slås med. Nemlig stigende trængsel i byerne, fordi folk køber bil tidligere og køber flere af dem. Mange familier har ikke kun to, men tre biler i dag, påpeger teknisk rådmand Mariann Nørgaard (V), formand for den politiske gruppe bag projektet Archimedes. I Aalborg satses der på at få flere til at tage cyklen, og derfor anlægges en "cykelmotorvej" fra midtbyen til Aalborg Universitet. Der indføres også bycykler og miljøzone i midtbyen, og køretøjer fra Post Danmark og busser fra Nordjyllands Trafikselskab skal fyldes op med biobrændstof for at mindske CO2-udslippet. Siden mandag har 50 politikere og embedsmænd fra de seks byer været samlet for at drøfte samarbejdet og det fælles mål. Grundtanken er, at samarbejde på tværs af landegrænser og kulturer skal vise veje til at løse flere byers problemer med stigende trafik og forurening. Selv om der både økonomisk og geografisk er langt fra Aalborg til Iasi i det østlige Rumænien, står politikerne med de samme udfordringer.