Aalborg - Nordens Paris

Træf for franske biler - og deres indehavere - ved Seinen (også kaldet Limfjorden) og ved Notre Dame (ellers kendt som Budolfi Kirke)

AALBORG:Til daglig beskæftiger han sig med køleanlæg i sit enmands firma i Vejgaard. I fritiden gælder det en varm kærlighed til et bestemt bilmærke. Hans-Henrik Sørensen er en af de Citroën-ejere, fordelt på 66 biler, der i denne weekend præger Aalborg. Det er næsten ikke til at spytte for denne franske biltype i midtbyen. Men hvem ville også nænne det, så flotte som de er. Den ældste er fra 1934, den yngste fra 57. Ingen af dem er af den type, der lidt hånligt bliver kaldt for pressede citroner. Den fra Vejgaard er årgang 1938, indregistreret første gang året efter. Citroën-kørerne er samlede for, først og fremmest, at dyrke deres fælles interesse. Ikke for at konkurrere, ikke en gang om skønhedspræmier. - Det er utroligt, så lang tid vi kan få til at gå med at tale om biler, siger Hans-Henrik Sørensen. Gamle nummerplader Med i Aalborg er biler fra Norge, en enkelt fra Sverige (med en lille dalarhest i træ bag på) og hele fem fra Holland. Resten har danske nummerplader. Mange af dem de rigtige gamle, dem med kun ét bogstav, tre tal og en politihånd med et vågent øje på håndfladen. Sådan nogle kan veteranbilejere købe sig til i vore dage, hvis de kan godtgøre, at bilen har haft sådan en en gang. Hans-Henrik Sørensens - af typen 11 B - er ikke bare fransk, den er også lidt norsk. Han havde hele sin barndom, via en kammerat hvis familie havde en, hørt om Citroën. I 1989 skaffede han sin egen, fra Norge. Den kostede 30.000 kr. Det var, også da, en slags penge. - Den stod da på hjulene, men eller var den noget af et vrag. Det tog syv et halvt år, før den kunne komme ud og køre. De fleste af reparationerne var selvgjorte, malerarbejdet skulle der en specialist til. Husk snekæder Dens norske fortid er der stadig spor af. I handskerummet sidder der en seddel, der anbefaler bl.a., at man skal huske snekjeder. En dyr hobby? - Nej, ikke specielt. Vægtafgift og forsikring er lav, fordi det er en veteranbil, og den kører op mod 10 kilometer på literen. Citroën-træffene har været holdt siden 1982. Det er femte gang i Nordjylland, anden gang i Aalborg. Til anledningen var der et fransk anstrøg over bl.a. restaurant Rosdahl, som lagde kajplads ved havnen til åbningen. Der blevet spillet steel-musik fra Fransk Guyana, og Aalborgs franske konsul Regnar Jensen kaldte byen for Nordens Paris, Limfjorden for Seinen og Budolfi Kirke for Notre Dame, da han bød forsamlingen velkommen ved at halshugge en flaske champagne. Efter åbningen kørte Citroën'erne paradekørsel og blev udstillet på Nytorv. Og derefter var der - ved Aalborg Vandrerhjem, hvor deltagerne var indlogerede - stumpemarked. Hans-Henrik Sørensens 11 B mangler ingen stumper. Til daglig kører han i øvrigt Peugeot. Ps. Citroën var efternavnet på en franskmand, der tjente godt på krigsudstyr under Første Verdenskrig. Da den var slut, stod han tilbage med et større produktionsapparat og valgte - som stor beundrer af Henry Ford - at begynde som bilfabrikant. Arrangør af træffet er Dansk Citroën Traction Avant Klub; ord nummer tre og fire betyder såmænd bare forhjulstræk.