Aalborg satser på erhvervsturisme

Konferencedeltagere bruger fire-frem gange så mange penge som svenskere og tyskere

Anders G. Mortensenanders.green.mortensen@nordjyske.dk AALBORG: Hvis Aalborg skal styrke sin position som turistby, skal de gode historier om byen og om aktiviteter for store og små fortælles igen og igen og på en mere indbydende måde end tidligere. Aalborgs nye magasin til turisterne er blot ét af de initiativer, som Aalborg Turist og Kongres Bureau har taget, men det er ikke kun hr. og fru Müller fra Tyskland, der skal trækkes til byen. Aalborg satser også på at lokke mange flere erhvervsturister til, for de bruger omkring fire-fem gange så mange penge i døgnet som almindelige turister gør. Aalborg har for nylig præsenteret magasinet "aalborglivingetc.", som erstatter den velkendte Aalborg Guide, som gæsterne først og fremmest brugte til at finde ud af, hvor de forskellige attraktioner lå, og hvornår de havde åbent. Magasin giver genlyd Men i magasinet er der lagt vægt på at fortælle svenskere, tyskere, nordmænd og alle andre besøgende om blandt andet Aalborgs restauranter og grønne områder. Ifølge turistchef Helge Søgaard er magasinet allerede blevet så stor en succes, at det har givet genlyd på nationalt plan, da Visit Denmark (som tidligere hed Danmarks Turistråd) vil tage udgangspunkt i, hvordan Aalborg har grebet markedsføringen an, når Danmark skal markedsføres i det store udland. - Jeg har været på en messe i Bergen, hvor magasinet blev revet væk, så der ikke var flere søndag eftermiddag. Det har jeg aldrig oplevet før, siger Helge Søgaard, der er stolt af, at Visit Denmark vil indstille Aalborg til en branding-pris på grund af det nye tiltag. Udviklingskoordinator Peter Hermansen, Aalborg Turist og Kongres Bureau, forklarer, at markedsføringen hele tiden skal tage afsæt i at vise forskellige nuancer af de ting, der sker i byen. - Vi har meget at være stolte af, og det skal vi vise ved at fortælle de gode historier om byen. Flere konferencer Aalborg havde 370.000 hotelovernatninger i 2004. Det var en fremgang på 3,3 procent i forhold til året før. Den gennemsnitlige fremgang på landsplan var på 2,8 procent, så Aalborg klarede sig altså relativt godt. Mange af turisterne især fra Norge, Sverige og Tyskland er gengangere, som hele tiden skal fodres med nye oplysninger om, hvorfor det også er en god ide at tage til Aalborg i år. Men et andet vigtigt indsatsområde er tiltrækning af flere erhvervsturister. Det skyldes ikke mindst, at en erhvervsturist gennemsnitligt bruger 2.500 kr. i døgnet, når de er på besøg. Till sammenligning bruger en gennemsnitlig turist cirka 500 kr. i døgnet. Derfor er det altså en god forretning at få arrangeret konferencer, kongresser og lignende i Aalborg, og Aalborg Turist og Kongres Bureau går målrettet efter at hjælpe bureauets ambasadører, det er eksempelvis erhvervsvirkomheder, universitetet og sygehuset, med at trække samarbejdspartnere i Danmark og udlandet til byen. Hård konkurrence For ganske nylig lykkedes det i samarbejde med Aalborg Universitet at få en stor konference om elektricitet til Aalborg. Aalborg Turist og Kongres Bureau udarbejdede et 28 sider langt hæfte med informationer om, hvad Aalborg kan byde på, for det er nødvendigt, hvis potentielle værtsbyer skal have en chance for at komme i betragtning. Konferencen skal holdes i september, og 800-1.000 deltagere giver tilsammen 4.000-5.000 overnatninger og en omsætning på omkring 10 millioner kroner. - Det er klart, at hotellerne efterspørger den slags arrangementer, fordi de kan tage en højere pris for værelserne. Samtidig er en konference som den universitetet arrangerer med til at sætte fokus på forskningskompetencerne på universitetet, medvirker til branding af byen på det teknologiske område og gør opmærksom på byens erhvervsmæssige kompetencer, siger Peter Hermansen. Med på listen over konferencer i Aalborg er også KL"s sociale temamøde med cirka 1.300 deltagere, og i oktober holder Danske Fjernvarmeværkers Forening et arrangement med omkring 1.000 gæster. - Der er benhård konkurrence mellem byerne, men vi arbejder målrettet mod at trække flere store arrangementer til byen, og vi vil styrke samarbejdet med vores ambassadører for at undersøge mulighederne, siger Helge Søgaard, der mener, at en fremgang på tre-fire procent i antallet af hotelovernatninger er realistisk i 2005.