Aalborg Teater krænger sjælen ud

Nysgerrige kan frit følge skuespilleres daglige arbejde

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Dagligt besøger nysgerrige Aalborg Teater for at følge med i de åbne prøver på den psykologiske thriller X-periment. Nummer tre fra venstre er Citha Pedersen, fast teatergænger ved Aalborg Teater.

AALBORG:Forestil dig, at du er på arbejde. En flok nysgerrige mennesker sætter sig tilrette tæt på dig bare for at se, hvad du laver. Måske kommenterer de det, du gør. Hvisker indbyrdes til hinanden. Sådan er det for de ansatte ved Aalborg Teater, der for tiden arbejder med stykket X-periment. Siden årsskiftet har enhver nysgerrig sjæl om eftermiddagen kunnet følge alle prøver. Så vidt instruktør Victor Marcussen ved, er det første gang i Danmark, at folk på den måde kan komme og gå som de vil på teatrets arbejdsplads. Det får de lov til, fordi stykket og dets personer løbende er blevet bygget op ved improvisation. Der er plads til forstyrrelser - også udefra. - Vi vil gerne have en mere åben spillestil i det her projekt, siger Victor Marcussen, der både er instruktør, tovholder og skuespiller i stykket. Lige nu følger en håndfuld nysgerrige dagens prøver. Skuespillerne skal tage stilling til frisurer og kostumer, så to skræddere og en frisør er med på sidelinjen. Skal Victor Marcussens halvlange frisure studses? - Nej. Det der hår giver noget karisma, synes skuespiller Jens Gotthelf, og de andre giver ham ret. På en af de sorte stolerækker langs scenen sidder Citha Pedersen fra Aalborg og undrer sig lidt. Hun er trofast abonnent gennem mange år og er, med egne ord, mødt op af ren og skær nysgerrighed. - Der er meget mere i sådan et teaterstykke, end man tror. Tøjet skal passe, håret skal passe. Det går der meget tid med, konkluderer hun efter at have hørt på kostume- og hårsnak i en time. Ikke noget de behøver at gøre for hendes skyld. - jeg er ligeglad med om skuespillerne optræder i cowboybukser eller bikini. De spiller jo ligegodt for det. Ved siden af sidder en ung mand, der ikke har lyst til at snakke. Han er her for at suge til sig - ikke for at give interviews. Lige så opslugt, men mere imødekommende, er nytilflyttede Emir Bosnjak, til daglig kapelmester i Århus Teater. Ved siden af sig har han en fransk harmonika og et nodeark, han ind imellem noterer på. Processen på scenegulvet foran inspirerer ham så meget, at den bliver til musik i hans hovede. Når først han kommer hjem, skal noterne forvandles til melodier. - Det er lidt magisk. Der er musik i luften. Det er et privilegium at komme med til forestillingen på den måde. Processen tiltrækker mig, afslører han, men holder til gengæld sine noter tæt inde til kroppen. Lige så sky de nysgerrige fremmødte er, lige så åbent indstillet er instruktør og skuespillere. En gymnasieklasse, der lagde vejen forbi i sidste uge, har endda fået direkte indflydelse på X-periment. - Vi var i gang med nogen fysiske scener, hvor vi skulle have afgjort, hvorvidt vi skulle bruge tov til at kaste os ind i en madras, eller vi bare skulle løbe for fuldt drøn ind i madrassen. Og der var ingen tvivl hos de unge herrer. De syntes at vi skulle bruge alle vores kræfter og løbe skrigende ind i madrassen. Så det gør vi. Det er deres skyld. Der har været åbne prøver på X-periment siden 2. januar og nysgerrige på besøg alle dage undtagen den allerførste. Muligheden for at lege flue på væggen eksisterer på hverdage kl. 12-16 til og med fredag.