Aalborg-vognmand vandt over Trafikstyrelsen

Chauffører, der kører for det offentlige, må gerne få ren provisionsløn

Vognmand Jørn Færch efter tre års strid med Trafikstyrelsen: - Dommen giver mig 100 procent medhold. Jeg kan ikke være andet end tilfreds. Arkivfoto: Henrik Bo <i>Foto: Henrik Bo</i>

Vognmand Jørn Færch efter tre års strid med Trafikstyrelsen: - Dommen giver mig 100 procent medhold. Jeg kan ikke være andet end tilfreds. Arkivfoto: Henrik Bo Foto: Henrik Bo

NORDJYLLAND:En vognmand må godt løse opgaver for offentlige trafikselskaber, selv om hans chauffører kun får provisionsløn og ikke timeløn.

Det står klart, efter at Højesteret onsdag afsagde dom i en principiel sag, som den nordjyske vognmandsforening Nortra havde anlagt mod Trafikstyrelsen.

Med dommen gik Højesteret stik imod en dom fra Vestre Landsret fra april 2013. Dengang fik Trafikstyrelsen medhold, og siden har en række vognmænd været politianmeldt af styrelsen for at bryde loven. De kan nu se frem til, at anmeldelserne trækkes tilbage.

Nortra har ført sagen på vegne af vognmand Jørn Færch i Aalborg. Han har nu fået Højesterets ord for, at han overholder vilkårene for sine køretilladelser efter både taxi- og busloven, selv om han aflønner sine chauffører efter to overenskomster, som begge giver mulighed for ren provisionsløn.

- Dommen giver mig 100 procent medhold. Jeg kan ikke være andet end tilfreds, siger Jørn Færch, der i dag har 10 chauffører ansat, alle på ren provisionsløn.

Offentlig servicetrafik dækker eksempelvis sygetransport, handicapkørsel og flexkørsel.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.