Cyklistforbundet

Cyklister raser over snerydning: - Vi kører på isklumper

Målsætningen om at blive landets bedste cykelby kan man godt skyde en hvid snebold efter. Rydningen af cykelstierne i Aalborg har været for dårlig efter snestormen, mener cyklisterne - og en mand med en gravemaskine.

Vejene så fine ud mandag morgen, men cykelstierne var stadig stort set ufremkommelige og deciderede farlige at færdes på især ved de store trafikkryds. Her er det formanden for Cyklistforbundet i Aalborg, Mike Hedlund-White, der demonstrerer forholdene. Foto: Torben Hansen

Vejene så fine ud mandag morgen, men cykelstierne var stadig stort set ufremkommelige og deciderede farlige at færdes på især ved de store trafikkryds. Her er det formanden for Cyklistforbundet i Aalborg, Mike Hedlund-White, der demonstrerer forholdene. Foto: Torben Hansen

AALBORG:Mange cyklister er rasende over Aalborg kommunes snerydningsplanlægning. Seks dage efter snestormen er de vigtige pendler-cykelstier stadig ikke ryddet for is, og flere er kommet til skade. Heriblandt lokalformand for Cyklistforbundet i Aalborg, Mike Hedlund-White.

- Vi cyklister har følt os ladt i stikken siden snestormen. Jeg undrer mig virkelig meget over, at man ikke har brugt weekenden til at gøre cykelstierne trygge og sikkert farbare. Lige nu kører vi på isklumper, der er skubbet ind fra vejen, og de er meget farlige. Især når der ikke er saltet, siger han.

Privat entreprenør, Michael Nymark, tog sagen i egen grab og ryddede cykelstien her ved Gl. Gugvej og Th. Sauers Vej. Foto: Torben Hansen

Privat entreprenør, Michael Nymark, tog sagen i egen grab og ryddede cykelstien her ved Gl. Gugvej og Th. Sauers Vej. Foto: Torben Hansen

Det kan lade sig gøre at rydde cykelstierne for sne, som man kan se her. Foto: Torben Hansen

Det kan lade sig gøre at rydde cykelstierne for sne, som man kan se her. Foto: Torben Hansen

Han er blandt de borgere, der har købt ind på ideen om at bruge cyklen som sit primære transportmiddel. Aalborg profilerer sig som en cykelby med sin egen cykelpolitik. Men når der kommer en snestorm, er byens førsteprioritet biler og busser. I modsætning til i København, hvor man rydder cykelstierne først.

- Når vejene bliver ryddet, så ender sneen der, hvor cyklerne kører, og det er især farligt ved de store kryds, hvor man er nødt til at stå af cyklen. For der ryddes overhovedet ikke for cyklisterne, siger Mike Hedlund-White.

Hård is er nærmest dumdristigt at køre på. Alternativet er at køre på vejen. Foto: Torben Hansen

Hård is er nærmest dumdristigt at køre på. Alternativet er at køre på vejen. Foto: Torben Hansen

Han er selv væltet under en cykeltur og har slået knæet. Han kan ikke forstå, hvorfor man ikke har haft en bedre strategi for snerydningen til at begynde med. Der har været rigelige erfaringer gennem årene at blive klogere på.

- Man bør jo have et mere solidt snerydningsberedskab, der kan håndtere store mængder sne og skiftende temperaturer. Lige nu ligger der tykke islag med iblandede fastfrosne klumper, fordi sneen er smeltet og frosset igen, lyder det.

- Hvis de bare havde fået ryddet cykelstierne dagen efter snestormen, så var det måske forsvarligt at cykle igen. At de her på sjettedagen stadig ikke har gjort cykelstierne farbare er slet ikke tilfredsstillende, siger lokalformanden.

Kan ikke følge med

Det er Aalborg Kommunes entreprenørenhed, der har ansvaret for at sikre en tilfredsstillende rydning af vejene - og også de fleste cykelstier.

Her er afdelingschef, Niels Sloth, godt klar over, at hans arbejde ikke er færdigt endnu.

- Vi har slet ikke kunnet følge med. Der er hammer meget is, som vi ikke kan rydde med almindeligt grej. Vi har i weekenden prioriteret at få ryddet op på vejene i vejsiderne og på hovedruterne, og så tager vi de små stier efterfølgende, siger Niels Sloth.

De mange efterladte biler på vejene fik førsteprioritet.

De mange efterladte biler på vejene fik førsteprioritet.

Det betyder dog ikke, at man ikke har ryddet cykelstier. 150 kilometer af dem har fået dækning i klasse 1 lige som store veje som Østre Allé.

- Men vores grej har måttet give op på de mindre cykelstier. Vi kunne godt sende en stor gummiged ind på en smal cykelsti og fjerne isen, men når der ikke er frost i jorden, så er risikoen for, at vi kommer til at skulle reparere en masse senere, også tilstede, siger Niels Sloth.

I stedet har kommunen lejet en masse mindre maskiner til at få ryddet cykelstierne, og det kommer til at ske de næste dage.

- Det her vejr er ikke noget, vi har kunnet forberede os på. Normalt kan vi bare køre igennem og rydde sneen, men vejret denne gang har været helt specielt, siger han.

Ikke alle snerydningsmaskiner er små og nuttede. De er også store og barske som denne traktor her. Foto: Martél Andersen

Ikke alle snerydningsmaskiner er små og nuttede. De er også store og barske som denne traktor her. Foto: Martél Andersen

Det særlige ved vejret denne gang, var, at de første forebyggende store lag salt nåede at regne væk, og så lagde sneen sig fast på den efterfølgende frosne kørebane. Og da så alle skulle hjem, blev alt presset til is. Og denne is kommer det til at tage flere dage at komme af med.

- Jeg tør ikke sige, hvornår alle veje er farbare igen, lyder det.

Rådmand in spe var selv i sne

Rådmand for snerydningsområdet, Hans Henrik Henriksen (S), har ferie mandag. Men hans afløser på posten fra 1. januar 2022, Jan Nymark Thaysen (V), har selv været ude på vejene og undrede sig også over, at især cykelstierne ikke var ryddet.

- Da jeg kørte på arbejde i morges undrede jeg mig over, at cykelstierne var i så træls en forfatning, at det skabte flere farlige situationer for de cyklister, der måtte ud på vejbanen for at komme frem, siger altså den kommende rådmand, Jan Nymark Thaysen (V).

Han har selv været med til at lave budgetterne for mange tidligere sæsoners vinterberedskab og afviser, at der ikke er sat penge nok af til formålet.

- Det her sker ikke, fordi der ikke er penge nok. Der er penge nok, og hvis der er brug for flere, så finder vi dem, siger han og anerkender, at denne snestorm med frost- og tøvejr ikke var noget, vi har oplevet mange gange før.

Måske skulle man lade cyklen og bilen stå som pigen her og vælge kælken med fars eller mors rugbrødsmotor som fremdriftsmiddel. Foto: Lars Pauli

Måske skulle man lade cyklen og bilen stå som pigen her og vælge kælken med fars eller mors rugbrødsmotor som fremdriftsmiddel. Foto: Lars Pauli

- Vi skal have kigget på, hvordan vi kan lære af situationen og gøre det bedre næste gang. Det var en ekstraordinær situation, siger den kommende rådmand for By- og Landskabsforvaltningen.

Men det betyder dog ikke, at man så ikke bør tage nogle helt ekstraordinære foranstaltninger i brug for at sikre, at alle typer af trafikanter kan komme frem. For før det sker per automatik, så er man ikke er helt i mål som cykelby, mener Cyklistforbundets repræsentant i Aalborg.

- Det er temmelig kikset at kalde Aalborg for en førende cykelby. Det her skubber jo cyklisterne fra sadlerne over i bilsæderne. Det kan virkelig ikke være i vores interesse som en klima- og miljøbevidst by, at man mister cyklisterne til bilerne og busserne. For det er det, der kommer til at ske, siger Mike Hedlund-White.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.