Turisme

Aars barsler med turistuddannelse

Turistforeningen har fået 250.000 kr. til at oprette et korps af turistguider

AARS:Med 250.000 kroner i ryggen fra Indenrigsministeriet og Sundhedsministeriet er Aars Turistforening tændt på at opbygge et korps med 10-12 turistguider. De skal sikkert og informativt kunne lede kommunens turister rundt blandt egnens attraktioner, hvad enten det drejer sig om Per Kirkebys kunstværker, Museumscenter Aars eller den lokale naturs mest attraktive sider. Turistforeningen har først for nylig fået den skriftlige melding om, at den har fået godt halvdelen af de 490.000 kroner, foreningen oprindelig søgte til projektet. Det betyder dog, at pengene er kommet så sent, at Turistforeningen ikke tør binde an med at have guidekorpset køreklar til den kommende turistsæson. - I år må vi nok halte os i gennem på samme vis som tidligere år, siger Jørgen Justesen, der forventer, at kopset står klar til at tage imod turisterne i sommeren 2004. Turistforeningen satser på at bruge lokale "eksperter" - eksempelvis fra turistattraktionerne - til at uddanne medlemmerne af guidekorpset, som iøvrigt - konstaterer Jørgen Justesen - kan være enhver, der har lyst til at gå ind i arbejdet med at guide turister. Til gengæld har turistforeningen opgivet at ansætte en person på fuld tid til at styre korpset. Det er konsekvensen af, at projektet ikke fik bevilget de sidste 240.000 kroner, der var søgt om. Turismen år 2002 blev gjort op torsdag aften. Dog uden Jørgen Justesens tilstedeværelse. Han havde travlt med at blive bedstefar i hovedstaden. I stedet kunne næstformand Thorkild Christensen berette, at turistkontoret i Bymidten i Aars i 2002 blev besøgt af 3809 kunder. De ville blandt andet leje sommerhuse. Sommerhusudlejningen er et af de felter, som har været i stigning i 2003. - Det skyldes for en stor del, at vi har satset ved at indrykke flere små annoncer omkring udlejningen, vurderer Jørgen Justesen. Han beklager, at turistsamarbejdet Destination Himmerland måtte lukke 1. juli sidste år. - Det efterlader os med et tomrum på markedsføringssiden, erkender han. Det har turistforeningen forsøgt at råde bod på med et samarbejde med Midt Nord Turisme i 2003. - Vi måtte gøre noget, og samarbejdet med Midt Nord Turisme giver os tid til at finde vore egne ben.