Detailhandel

Aars på kundejagt hos naboerne

Der er masser af potentiale i handelsbyen Aars. Nye kunder skal hentes i nabokommunerne

AARS:Hvis ekspedienten næste gang du handler i Aars ikke som sædvanlig lægger byttepengene på disken, men direkte i din hånd - måske ligefrem med en let berøring - så er det måske, fordi ekspedienten eller butikkens indehaver har lyttet til handelschef Jes Jacob Christensen. Det er ingen tilfædighed at eksempelvis benzinkæden Shell og burgergiganten McDonalds har helt faste regler for, hvordan deres ansatte skal opføre sig overfor kunderne. Den lille fysiske kontakt mellem kunden og ekspedienten giver nærhed, og det er godt for omsætningen. - De steder, hvor det går godt, er de steder, hvor der er retningslinier. Uden mål kommer man ingen steder, understreger Jes Jacob Christensen, der ikke tøver med at give tips af den slags videre til medlemmerne af Aars Handelsstandsforening. Handelschefen har siddet i jobbet siden 1. november. Har overstået den første hektiske julehandel, været med til at starte januarudsalget på en lang hektisk arbejdsdag i går, set sig omkring. Og Jes Jacob Christensen lægger ikke skjul på, at han kan lide det, han ser. Aars er i hans øjne en formidabel handelsby med et stort potentiale. Det skal han selvfølgelig sige, men han mener også, at byen har noget at have det i. En god blanding Byen har det rette mix af butikker i centrum kombineret med et erhvervsområde i udkanten af byen med byggemarkeder og andre større og pladskrævende kæder. - Aars Kommune er og bliver vores kerneområde, men der er også et stort potentiale i kunder fra Farsø, Løgstør og Nibe, vurderer Jes Jacob Christensen, der heller ikke kan se, hvorfor Aars ikke skulle spise sig ind på de potentielle kunder i retning af Hobro. Bid for bid. - Vi har et marked at bearbejde i Nørager og i den vestligste del af Støvring kommune, hvor kunderne ikke har et samlet detailhandelstilbud, som det vi kan præstere, påpeger han. Men han erkender også, at det selvfølgelig kan mærkes, når nabobyerne ruster op. Som for eksempel, når Rådhusecentret i Farsø får lagt 2000 kvadratmeter mere under tag. - Vi er konkurrenter, ikke kolleger. Det er værd at huske på. Men kan Aars ikke just præstere tag over indkøbsturen, kan byen så meget andet. Storcenterduft - En af vores store styrker er koncentrationen af detailbutikker omkring Himmerlandsgade. Det giver en duft af storcentermiljø, som alt andet lige tiltaler vores kunder, mener han. Byen står sig i det hele taget godt ved at skille sig ud. - Aars skal klare sig som handelsby ved at være iøjnefaldende. Sådan noget som vores tv-spots ved juletid er noget, der bliver lagt mærke til i hele Nordjylland, fastslår han. Handelsstandsforeningens medlemmer har netop sagt god for et offensivt program, der investerer adskillige hundrede tusinde i aktiviteter, som skal gøre det til en anderledes oplevelse at shoppe i Aars. Gøglerdage, Store Fiskedag, By Night, Julebyen Aars... Det er nødvendigt at være offensiv, hvis der skal tiltrækkes flere kunder, understreger Jes Jacob Christensen. - I takt med at dagligvareforesyningen mere og mere opfattes som en selvfølgelighed, bliver der mere opmærksomhed på udvalgsvarer og et øget krav om oplevelser og bekvemmelighed. Evnen til fælles fodslaw om lange og faste åbningstider og viljen til at investere i oplevelser har imponeret Jes Jacob Christensen i de første to måneder i Aars. - Sammenholdet og enigheden er også nødvendig, hvis vi skal klare os. Det skal arbejdes stenhårdt, hvis vi skal fastholde positionen som det dominerende indkøbsted i Vesthimmerland.