AAU først med ny læreruddannelse

Som det første universitet i Danmark vil Aalborg Universitet (AAU) nu målrettet uddanne gymnasielærere.

De studerende, der begynder på AAU til september, kan allerede fra den første dag vælge en kombination af to fag, der passer til at arbejde i de forskellige gymnasieformer eller andre ungdomsuddannelser. Samtidig målrettes studiet, så der uddannes mere i pædagogik og mindre i videnskabsteori. - Man kan sige, at vi helt fra studiestart adskiller fremtidens Niels Bohr fra fremtidens gymnasielærer. Vi vil flytte fokus fra fag til profession. I dag vælger man måske at læse tysk - i fremtiden vælger man at læse til gymnasielærer i tysk og et fag mere, forklarer rektor Finn Kjærsdam, AAU. Den nye måde at bygge uddannelser op på kommer netop som det viser sig, at en meget stor del af de nordjyske gymnasielærere er blevet grå i toppen. I de kommende år vil behovet for nye lærere vokse, og det behov vil Aalborg Universitet være med til at dække ved at udklække ”fuldt flyvefærdige gymnasielærere”. Han forestiller sig, at der kan ske en væsentlig reduktion i pædagogikum, den praktiske og teoretiske overbygning på et eller to år, som nybagte kandidater i dag skal igennem, før de kan undervise i gymnasiet på egen hånd. De studerende får et meget stort antal valgmuligheder. Det ”mere betydende fag”, som hovedfaget kommer til at hedde, kan vælges mellem 10-15 forskellige muligheder - og listen over ”det mindre betydende fag” vil nå over 30 forskellige. - Dermed kan vi tilbyde en række fag, som nu om dage står på skemaet i det almene gymnasium, på HTX og andre ungdomsuddannelser, men som vi i Aalborg ikke hidtil har uddannet studerende i at undervise i, siger Finn Kjærsdam. Som eksempel nævner han psykologi. I dag uddanner AAU psykologer. Med det nye system kan universitetet også uddanne vordende undervisere i psykologi. Formanden for de nordjyske gymnasierektorer, Kirsten Holmgaard fra Vesthimmerlands Gymnasium i Aars, siger, at det helt klart er en fordel, at Aalborg Universitet nu vil tilbyde en bredere vifte af fag end før. Ideen om at målrette uddannelsen mere mod gymnasiet kan der ”givetvis også være gode takter i,” siger hun. - Men jeg tror, man skal være varsom med at reducere den meget velfungerende pædagogikum-ordning, vi har i dag, siger Kirsten Holmgaard.