Aalborg

AAU giver firma nye vækstmuligheder

Ny metode gør det hurtigere og billigere at lave logotæpper

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Set på tv-skærmen er illusionen overbevisende.Foto: LogoPaint

AALBORG:En lektor og to specialestuderende fra Aalborg Universitet har øget Vejle-firmaet Logopaints vækstmuligheder betragteligt, og når de to studerende er færdige med deres studium til civilingeniør, får de job i firmaet. LogoPaint sidder tungt på verdensmarkedet for en særlig form for skiltetæpper, der lægges ud ved siden af målene ved tv-transmitterede fodboldkampe og giver en bemærkelsesværdig optisk illusion. På tv-billedet ser det nemlig ud, som om der er tale om en opretstående bandereklame helt ude ved banens baglinie, men i virkeligheden er der tale om et trykt "tæppe", der ligger fladt på grønsværen og altså ikke er i vejen for spillere, der kommer bagved baglinien. LogoPaint har trykt tusindvis af tæpper til tusindvis af euro stykket, men efterhånden er den profitable del af markedet for produktet er ved at være udtømt, da det netop er ret bekosteligt at fremstille tæpperne. Imidlertid har de to AAU-studerende udviklet en ny og enkel metode til beregning af den måde, som motivet på tæpperne skal strækkes på for at se rigtigt ud på tv-skærmen. Ifølge lektor Claus B. Madsen fra Institut for Medieteknologi på AAU har LogoPaint hidtil været nødsaget til at sende en landmåler af sted med fly til det pågældende stadion, hvor i verden det så måtte ligge. Ud fra landmålerens opmålinger designer en grafiker hjemme i firmaet så logoets udstrækning. Med de specialestuderendes metode er det nok, at en person stiller sig på den platform, hvor tv-kameraerne står, og tager et digitalbillede ned mod fodboldmålene. Derefter kan den perspektiviske strækning af logoet beregnes på computer stort set automatisk. Da digitalbilledet kan tages af hvem som helst, behøver LogoPaint ikke længere sende en landmåler af sted, hvilket sparer firmaet for op mod 15.000 kroner pr. opmålingsdag, og desuden kan man langt hurtigere komme i gang med produktionen af et tæppe, fordi billedet blot kan mailes hjem. Hvor det hidtil har taget i alt to-tre uger at producere et af de specielle tæpper, vil firmaet nu kunne gøre det på en uges tid. De sparede omkostninger betyder, at langt flere stadions kan tjene penge på at udlægge logotæpperne, og dermed er markedet for LogoPaint med ét blevet betydeligt større end hidtil.