Absalon har motorproblemer

Knas med MTU-hovedmotorer ikke alvorlige, afviser støtteskibets chef

FREDERIKSHAVN:Søværnets nye flagskib, kommandostøtteskibet Absalon, har i flere omgange haft problemer med hovedmaskineriet under de korte prøvesejladser, der hidtil har været med skibet. 15. januar næste år skulle skibet gerne være så driftsikkert, at det kan klare en næsten tre-måneders tur i vintersø over Atlanten til Canada, USA, De Vestindiske Øer og herfra videre til Portugal, England og Norge, inden hjemkomsten til Frederikshavn igen 7. marts. - Der er altid nogle ting, der skal falde på plads, når der købes nyt grej. Det er netop derfor vi tager ud og tester skibet igennem gentagne gange, siger chefen for Absalon, kommandørkaptajn Per Starklint. Han oplyser, at der på nuværende tidpunkt kun er fire-fem skibe, der sejler med de nye elektroniske common-rail dieselmotorer fra tyske MTU, og at der altid vil være nogle børnesygdomme på motorer, hvor der endnu ikke er så stor driftserfaring. Ved første prøvesejlads med Lindø-værftet inden afleveringen tidligere i år, var der nogle ting på en af motorerne, der skulle rettes, bekræfter Per Starklint, om den Power Unit-cylinder, der blev repareret. - Efter prøvesejlads i september blev der af motorfabrikkens folk lavet en yderligere tilpasning af motoren, siger han. - Det blev rettet i Korsør på otte timer, og det kunne være gjort til havs, hvis vi havde haft reservedelene med, siger kaptajnen. På seneste prøvetur i sidste uge gik et leje i den anden hovedmotor i stykker og blev udskiftet. - Nyudviklet teknologi og grej skal nu en gang afprøves og tilpasses. Hidtil har vi ikke haft tid at prøve maskineriet af i længere tid. Men i begyndelsen af januar gennemfører vi en sejlads over en lille uges tid for at få længere sammenhængende driftstid på motorerne. Det sker samtidig med den forskole, der er planlagt for besætningen med brandslukning, helikopter i nød, mand over bord, betjening af redningsgrej etc., fortæller Per Starklint. 13. januar kommer Søværnets Operative Kommando's inspektører til Frederikshavn for at give Søværnets største flådeskib nogensinde den forventet endelige blåstempling før afsejlingen på det lange togt. - Får vi det, er kursen mod Canada sat, siger Per Starklint, der tidligere har overtaget roret i andre helt nybyggede flåde skibe og ikke opfatter de justeringer, der indtil nu har været på Absalon's omfattende installationer som meget anderledes end ved tidligere lejligheder.