Action anno 1877

SKOLETEATER "Jorden rundt i 80 dage" "Jorden rundt i 80 dage" af Jules Verne er måske verdenshistoriens første blockbuster sience fiction roman. Jules Vernes bidrag til litteraturen var, at han med et gjorde jordkloden overkommelig og gav sin tids musketerer, opfinderne og de opdagelsesrejsende, de hovedroller, som hidtil have været forbeholdt hjertets, sværdets og den rene tankes aristokratiske helte. Eller på godt dansk: Han gav plads til hæsblæsende action stedet for pladderromantiske vaudeviller og anden kedelig litteratur. Det er vi mange, der stadig siger tak for. Han banede vejen for Bruce W., Arnold S., Sylvester S. og mange flere. Nu er Jorden rundt fra 1877 blevet til et teaterstykke i Aalborg. Hvis vi skal bedømme, hvor godt det er lykkedes at få omplantet den gamle eventyrroman til en teaterfortælling, kan vi næppe give mere end tre-fire stjerner. Skal vi derimod kigge lidt på, hvor godt teatrets magiske og flyvende cirkus fungerer med teaterrøg og effekter, ja så bonner vi helt klart ud med fem stjerner. Det er derfor, vi giver fire af slagsen. Fra selve Jules Vernes klassiker er der hentet nogle få (5-6-7) fixpunkter, som hver gennemspilles i løbet af nogle få minutter. Her bliver intensivt og stramt fortalt, hvad der især skete i feks. Suez, Indien, Hong Kong med mere. Resten er barberet væk med en armada af amtets store motorvejssneplove. Det gør også, at det er en meget fragmentarisk oplevelse at se dette stykke. Det svarer lidt til, at man får et Anders And-blad, hvor ni tiendedele er klippet ud. Og det betyder også, at der ikke er plads til, at rollerne kan træde i karakter. Vi fornemmer, at Phileas Fogg er et mærkeligt, hæmmet aristokratisk væsen uden jordforbindelse, og vi fornemmer, at hans franske tjener, Passepartout, er en finurlig og iderig problemløser. Samt MEGET loyal. Det var tjenere jo dengang i atten-hundrede-og-hvidkål. Der er ikke nogle af skuespillerne, der som sådan får gjort noget særligt ud af deres karakterer. Men i denne forestilling er timingen også meget vigtigere. Og den klarer de. Til fulde. Det er næsten en ballet mange steder. Præcist som et urværk. Der er - mellem hvert optrin - et mærkeligt lille mellemstykke, hvor avisbude med mere kommer ind og sælger nyheder eller mavedans til tilskuerne. De virker mildt sagt overflødige, men de syv helte på scenen skal naturligvis også have tid til at komme i noget andet kluns undervejs, så Guds fred med det. På effektsiden har teatret virkeligt haft fat i hele værkstedet, og det er noget, ungerne kan lide. Her er avanceret laserlys. Her er røgkanoner og bølgeskvulp. Her er balonfærd oppe under teaterloftet. Og noget af det bedste: Indianerne skyder med pile efter vores helte, og pludselig rammes scenen af pilene, så de står og strutter på scenegulvet. Det er mageløst. Med "Jorden rundt i 80 dage" har teatret altså valgt at skifte de sædvanlige små-opdragende og udviklende forestillinger ud med en gang action, og i mit sind er der næppe tvivl om, at det vil blive modtaget med kyshånd af de 30.000 skoleelever, der skal se dette stykke i løbet af de næste par måneder. Så derfor er "Jorden rundt i 80 dage" nok alligevel et godt valg. Max Melgaard max.melgaard@nordjyske.dk "Jorden rundt i 80 dage". Instruktion: Per Smedegaard. Scenografi: Nikolaj Heiselberg Trap. Aalborg Teaters Store Scene alle hverdage indtil 7. april. Offentlige forestillinger: Lørdag 3. og mandag 5. april.