Action i sjælen

"Drive"

Ryan Gosling er hovedpersonen Driver, der vælger konfrontation med de store i sin kamp for kærligheden.
Film 15. september 2011 06:00

Hold kæft, hvor er den skøn! Hvis actionfilmen har en sjæl, så er det den, vi kommer helt ind til i denne fantastisk smukke og mageløst komponerede følelsesrejse langt ind i skyggelandet bag den udødelige amerikanske genre - et nyt årtusinds film noir, et klippefast bud på en moderne tids "Åndeløs". Den rå, blodklæbende følelse af tidlig Taranti. Og så behøver vi ikke svinge os højere op - for det er jo først og fremmest bare en knugende stærk, neglebidende spændende, skæbnetungt umulig historie om det, alle film, alt drama og al litteratur i bund og grund handler om: Kærlighed og død. "Driver" hedder hovedpersonen, tavst og indesluttet spillet af Ryan Gosling. Langsomme, velovervejede bevægelser - og en konstant følelse af voldsomt indre pres. Stuntdriver som job, besjælet mekaniker resten af tiden - og så - når det er mørkt, driver. Manden, der venter i bilen uden for gerningsstedet og kører røverne sikkert væk fra jobbet. Han er god, diskret, tavs - og den bedste. Han kan alt i en bil. Men han kræver også total professionalisme af dem, han kører for. Så kommer kærligheden, Carey Mulligan. To par øjne mødes i elevatoren i lejekasernen, han bor i, og Gud har talt. Der er ingen vej tilbage. Selv om hendes mand kommer ud af fængslet. Selv om de tungeste drenge i bandefaget jagter familien - og dermed Driver. Selv om han er tvunget til at konfrontere dem, man ingen chance har imod. De undervurderer ham selvfølgelig - han er jo bare chaufføren. Men har han en chance i den sidste ende? Se den. Se de bedste bilscener, du aldrig har set. Mærk vold, lemlæstelse og død så tæt på, du kan komme uden at ende på skadestuen. Føl den grumme spænding presse neglene ind i håndfladerne, mens - og fordi - intet sker på lærredet, mens tiden pinefuldt skrider frem mod eksplosionspunktet, som vi har sanset er på vej fra første frame. Tarantino-følelsen er ikke så sær. Nicolas Winding Refn er gået gennem det samme forløb, bare i Dk, som den filmgale amerikaner, et filmædende liv, videoshopjob og så instruktørdrømmen gone bad, først - og så fuld fart frem med originale, ekstreme voldsvisioner, først på dansk i Pusher og Bleeder og siden videre ad banen. Han komprimerer genrens fasteste konventioner i et udtryk, der kommer ud, helt enestående smukt og diamantrent i et solnedgangslys filtreret gennem palmealléer langs LA-boulevarder. Det er så lækkert skabte billeder, at det risler ned ad ryggen, koldt og hedt. Og se en rollebesætning, der er præcis og pakket med overskud: Albert Brooks, Ron Perlman, Oscar Isaac, Brian Cranston og Christina Hendricks (Mad Men). Og se den så igen, nu med tid og overblik til at se og høre de cool, virtuose detaljer i både stil og teknik, spil og styring. Der sker noget her. Et gearskifte i en karriere med en del under hjelmen. Lars Borberg lars.borberg@nordjyske.dk "Drive" USA 2011. Instruktør: Nicolas Winding Refn Manuskript: Hossein Amini Fotograf: Newton Thomas Sigel Baseret på bogen af James Sallis En time, 35 minutter. Till. o. (suprise) 15 år. Danmarkspremiere i 68 byer, heriblandt Aalborg, Hjørring, Frederikshavn, Thisted og Nykøbing M.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...