Håndbold

ADH kalder hård kritik urimelig

- Vi er bare ærlige, og tre kampe på fem dage er for meget, siger cheftræner

Jan Leslie søger nye udfordringer i næste sæson. Foto: Lars Pauli

AALBORG:Det har vakt voldsom kritik i den danske håndboldverden, at Aalborg DH lader deres andethold - Aalborg KFUM’s 3. divisionshold - være stand-ins for klubbens ligaspillere i grundspillets sidste opgør i aften ude mod Team Esbjerg, mens klubbens skadesplagede ligatrup får en puster før fredagens returmøde med østrigske Hypo Niederösterreich i Champions League-kvartfinalerne. Fra Dansk Håndbold Forbunds taler generalsekretær Hans-Christian Jacobsen om ”devaluering af ligaen” og rasler med trusler om straf. I Esbjerg frygter cheftræner Thomas Hørlyck, at beslutningen kan være starten på en glidebane, og i 3. divisionsklubben Sæby HK kalder træner Jakob Voldby ADH’s beslutning for ”forkastelig”, fordi den efter hans mening kan få afgørende indflydelse på oprykningen fra den pågældende division. I ADH kalder cheftræner Jan Leslie kritikken urimelig. - Denne gang har vi virkelig forsøgt at være ærlige og melde åbent ud, fordi vi står overfor at kunne skabe et gyldent resultat for os selv og dansk kvindehåndbold. Og så skal vi også have skæld-ud, lyder det undrende fra Jan Leslie. Han fastholder, at Aalborg DH’s beslutning om at sende andetholdet til Esbjerg først og fremmest er truffet ud fra fysiologiske hensyn til ligaspillerne. Fysiologiske forskelle - Tre kampe på fem dage er ikke rimeligt, siger ADH-træneren. - Du siger, at tre kampe på fem dage er alt for stor en belastning af dine spillere. Men det er jo ikke flere kampe, end ishockeyspillerne i øjeblikket spiller uge efter uge i deres DM-slutspil? - For det første kan man ikke sammenligne mænd og kvinder. Der er fysiologiske forskelle, jeg er nødt til at tage hensyn til. Desuden kan man heller ikke sammenligne håndbold og ishockey. I ishockey har man vel 20-25 spillere at trække på, pointerer Jan Leslie, som anerkender, at DHF er kommet ADH i møde ved at tilbyde at flytte Esbjerg-kampen fra onsdag til tirsdag (i aftes, red.). - Men det ville jo ikke ændre på, at vi stadig skulle spille tre kampe på fem dage, pointerer Jan Leslie. Hensyn til Sæby HK Han bryder sig heller ikke om kritikken fra Sæby HK. - Det er urimeligt, at de angriber os så hårdt. Da vores andethold tabte med otte mål til dem i søndags, da valgte vi at spare tre spillere (Henriette Holm, Lærke Møller og Sandra Kjær, red.). Havde vi givet dem spilletid, så tror jeg ikke, Sæby HK havde vundet kampen, lyder det irriteret fra Jan Leslie. Nogle iagttagere mener, at ADH kunne have undgået balladen, hvis de havde sendt spillerne fra andet geled i felten i Esbjerg sammen med en håndfuld af de stærkeste spillere fra klubbens ynglingeligahold. Det havde godt nok låst ynglingeligaspillerne og forspildt Aalborg DHU’s mulighed for at klemme sig med i deres slutspil om DM-medaljer. Til gengæld havde det kun ramt den nordjyske klub selv - og ikke potentielt påvirket oprykningen fra 3. division pulje 1. Formand ked af ballade I Aalborg KFUM er klubformand Peter Skram ked af, at klubbens navn ufrivilligt er blevet en del af balladen. - Men som andethold for ADH er vi nødt til - og forpligtiget til - at fylde op, når vi bliver bedt om det. Og jeg vil da også gerne understrege, at vi har mange unge spillere med ligaambitioner, siger Peter Skram. Ifølge formanden har alle spillerne på Aalborg KFUM’s 3. divisionshold fået frit valg med hensyn til, om de ville sige nej til at tage med til Esbjerg. - Det er der ingen, der har haft lyst til. De har fået en chance, og den griber de. Nu håber jeg bare, de får en oplevelse for livet, siger Peter Skram.