Ægteskab i opløsning og en facade

Hovedrolleindehaverne fremstiller med humor to ulykkelige mennesker

Marianne Isen
Skuespilleren Caspar Phillipson som spillede Krøyer i Lyset over Skagen indtager Kattegatscenen i Frederikshavn til sommer.foto Peter Broen
Kunst 12. august 2007 06:00

SKAGEN: Det er dagen derpå, og de er glade, for premieren fredag gik over al forventning både teknikken, samspillet og publikums indleven og forståelse. Maria Lucia Heiberg Rosenberg og Caspar Phillipson er de to mest centrale figurer i musicalen Lyset over Skagen som Marie og P.S. Krøyer. Faktisk og en anelse overraskende nævner Caspar Phillipson de morsomme scener, som han har været mest spændt på om de gik hjem hos publikum. For eksempel den komiske scene hvor Marie, elskeren Hugo Alfvén og Krøyer selv drikker te. - Og folk morede sig. Publikum var bare med. Et andet element, som også lykkedes, er at forklare publikum, hvordan maniske mennesker, som Krøyer også var, kan skabe fest og være et herligt selskab. - Samtidig går de lige lidt for langt og bagefter, når de for alvor er maniske vil andre tænke over de små ting, som de så og det har jeg også ville vise. Maniske mennesker Inspirationen har ligget lige for. - Jeg har arbejdet sammen med mange maniske mennesker, og jeg kan huske at et af dem var så begejstrede, at hun stak med en lussing. Det var overrumplende, fortæller han. Til selve forståelsen af den geniale maler, har han brugt rigtig meget tid foran malerierne blandt andet på den Hirsprungske samling i København. - Det er jo i malerierne, man har den mest direkte kontakt med ham, alt andet vil jo altid være fortolkninger, som andre har haft af Krøyer som menneske. Dermed ikke være sagt, at hovedrolleindehaveren ikke har studeret bøger og beretninger om sin karakter. - Jeg har blandt andet et prangende lommeur med flere kæder, fordi Krøyer var meget til sådan noget tingeltangel, fortæller han. Krøyer bliver som sagt mere og mere psykisk syg og mod slutningen smider han alt tøjet og maler på sin bare krop. - Det er en stærk scene og publikum var overrumplet. Og for mig er den afsluttende scene lidt som en bjergetape hver gang, siger han. Det er utrolig vigtigt for Krøyer at opretholde facaden, så folk ikke ved, at han er syg eller, at hans kone er gravid med en anden. Marie som single Så Marie må lade sig skille fra ham, og Maria Lucia Heiberg Rosenberg fortæller, at for hende var Marie modig, men hun blev ikke som hun troede lykkelig med Hugo Alfvén. - Måske skulle hun slet ikke have haft en af de to, men det var helt utænkeligt på den tid at være alene, og samtidig var hun jo meget feteret af alle mænd. Maria Lucia Heiberg Rosenbergs Marie er ulykkelig i denne musical, men det skal ikke vises udadtil. - Og netop den følelse af at være i krise og opretholde facaden har jeg arbejdet meget med at vise.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...