Ægteskabsdrama og symbolsk teater

Litteratur 13. september 2009 06:00

TEATER Cecilie Malling: ”Rester af Alice” # # # # ¤ ¤ Teater Kristin Auestad Danielsen: ”Et grisehjerte” # # # # ¤ ¤ ”Rester af Alice” er et stilfærdigt ægteskabsdrama og en fin dosis dagliglivsrealisme, der spænder over 13 år, begyndende med madpakke og lange afskedskys hver morgen over en formel afsked med madpakke til et farvel uden madpakke og skilsmisse. Alice står husmoderlig tilbage i sit køkken, mens Jerome søger nye og mere spændende græsgange hos den sorte stand-up-kvinde, en femme fatale, der søger ud over hverdagen og vidtløftigt ind i litteraturens verden og projektørernes spotlys. Til det sidste føler han, at han bevæger mellem hverdagens sikkerhed og garantier på den ene side og spændingen og udfordringen på den anden. Men gør de det rigtige med deres liv? Hvad vil de med det? Det er blevet til et snakkeægteslab: Hvad vil du gerne tale om? lyder den overfladiske interesses dominerende replik. Cecilie Malling har en fin fornemmelse for sproget og dets virkning. Hun rammer en dæmpet og fintmærkende humor i dialogerne og i Alices monologer. Tilde Maja Fredriksen træffer meget præcist Alice fra den første forelskede periode over tvivlen frem til den koldt distancerende holdning, som alligevel åbner muligheder for at prøve igen; lidt blodløst, lidt kysk, lidt kunstlet enkelt rammer hun typen. Som hendes kontrast brager den aggressive femme fatale ind over scenen i Dorthe Hansen Carlsens sorte genistreg: på én gang en moderne kvinde, der vil frem, og en udfordrende mandegrisk donna. Her er det, den vattede Jerome kuldsejler. Christian Hetland giver figuren en tøvende veghed og en altomsluttende ubeslutsomhed. Endelig tegner Inge Sofie Skovbo et karakterfuldt billede af den demente mor. Med Kristin Auestad Danielsens ”Et grisehjerte” er vi langt fra naturalistisk-realistisk teater og på vej over symbolsk drama. Det fortæller om mennesker, der på det sønderjyske dyrehospital skrues tilbage til en dyrisk tilstand, hvor elementære behov som mad, magt og sex er drivkræfter. I og med at der er tale om symbolsk teater, domineres det ganske orgiastiske og ekspressive stykke af en kunstfuld mangetydighed, og det betyder, at dramaet mindre søger at vække publikums forståelse end dets suggestive modtagelighed. Der henvises ikke til begrebsmæssigt klare ideer, og derfor er der et anstrøg af hemmelighedsfuldhed over dramaet. Der er en mængde indtryk og mange stemninger, men intet skildres direkte i denne suggestive kunst. Mia Lipschitz har instrueret de to stykker og betonet deres forskelligartede udtryksformer. Tilde Maja Frederiksen spiller med held i kropssprog og mimik sin rolle ind i det groteske, absurde teaters univers, mens Dorthe Hansen Carlsens leder og domptør sender ildevarslende associationer ind over publikum, Christian Hetland forvandles langsomt til en luntende giraf, mens Sanders Baggesen under skrig og skrål glider ind i grisestien. Jens Henneberg kultur@nordjyske.dk Caroline Cecilie Malling: ”Rester af Alice” Kristin Auestad Danielsen: ”Et grisehjerte” Instruktion: Mia Lipschitz Aarhus Teater på Aalborg Teaters lille scene.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...