Ældreråd tilfreds med Falcks forklaring

Falck har gjort hvad de kunne, for at forhindre gentagelse af sag med udebleven ambulance, mener ældrerådet

Aalborg 11. september 2002 08:00

FJERRITSLEV: Ældrerådet har stillet sig tilfreds med Falcks efterbehandling af sagen med det ældre ægtepar fra Fjerritslev, som måtte vente syv timer på en ambulance. Når vagtlæger fremover bestiller en ambulance hos Falck i Brønderslev, bliver samtalen automatisk optaget på bånd for at forhindre misforståelser og øge sikkerheden. Dermed skulle kommunaktionsbrist, som det der førte til, at den alvorligt syge Rigmor Sørensen og hendes mand Svend Aage Sørensen måtte vente i syv timer på en ambulance, gerne kunne undgåes. Ældrerådet har tidligere sendt en klage til Falck og bedt om en forklaring på den lange ventetid. Men efter en længere samtale med Falcks vagtcenterchef Gunnar Thykjær, betragter formand for ældrerådet Aksel Førby sagen som afsluttet. Falck har forklaret, at de ikke ved, hvad der er gået galt, men at det må være et meget uheldigt sammenfald af omstændigheder. Samtidig har vagtcentralen investeret 250.000 kroner i den nye båndoptager, som skal sikre mod gentagelser. - Det kan vi kun være tilfredse med, siger Aksel Foldby, der efterhånden har mødt forståelse for sine synspunkter hos Falck. - Det største problem var næsten at komme igennem til de rette folk, siger ældrerådsformanden. Da den 80-årige Rigmor Sørensen ved middagstid søndag 29. april blev alvorligt syg, besluttede vagtlægen, at hun skulle indlægges sygehuset. Han ringede til Falck og bestilte en ambulance. Flere timer efter bestillingen ventede Rigmor og Svend Aage Sørensen dog stadig på ambulancen, som først kom, da Aalborg Sygehus begyndte at undre sig over, hvorfor Rigmor Jensen ikke var på hospitalet til aftensmadstid. Vagtcentralen har ikke registreret vagtlægens opkald, og der er stadig uenighed om, hvorvidt opkaldet overhovedet er foretaget. Det er første og eneste gang, at Falck i Brønderslev har oplevet en sådan situation. Alligevel tager Falcks vagtcenterchef Gunnar Thykjær sagen meget alvorligt. - Det handler om liv og død. Derfor overvejer vi hele tiden, hvad vi kan gøre for at forbedre sikkerheden. Båndoptageren giver en større sikkerhed for alle parter. Hvis den, der tager imod meldingen, er i tvivl om noget, kan man spole båndet tilbage og tjekke. Samtidig er det dokumentation for, hvad der egentlig er blevet sagt, forklarer lederen af vagtcentralen.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...