Skattepolitik

Afgifter skader

I forbindelse med finanslovsforhandlingerne er lykkedes for Enhedslisten at pålægge erhvervslivet en afgift på 400 millioner kroner på reklametryksager. Det vil koste arbejdspladser, og det viser konturerne af en decideret erhvervsfjendtlig fremtidig blokpolitik.

Enhedslisten triumferer over, at det er lykkedes at sætte regeringen så meget under pres, at den har indvilliget i at fjerne endnu flere danske arbejdspladser i en tid med alvorlig økonomisk krise. Alene medarbejdere i grafiske virksomheder skaber en markedsværdi i omsætning på cirka 1.750 millioner kroner om året og beskæftiger omkring 750 medarbejdere. Det er ironisk, at såvel Enhedslisten og den nye regering i ét væk fabler om at skabe vækst, men samtidig gør alt, hvad de kan for at skade dele af erhvervslivet. Oven i de utallige løftebrud, er der tale om et grænseløst hykleri. Nogen vil mene at det er fint med afgiften for at minimere antallet af trykte brochurer. I DF deler vi ønsket om, at der ikke skal unødige brochurer rundt i landets postkasser, hvilket er sikret ved en "nej tak"-ordning enten til reklamer, eller til såvel reklamer som ugeaviser. Samtidigt støtter vi ideen med, at der udvikles elektroniske reklamer, baseret på en tilvalgs-ordning. Men den nye reklameafgift flytter blot produktionen til eksempelvis Polen, hvor nye medarbejdere står parat til at overtage opgaven. I Polen har man ikke de samme miljømæssige krav til trykkerier hvilket betyder øget forurening. I Danmark har vi derimod udviklet et rigtig godt system til gavn for både miljø og medarbejdere, eksempelvis er mere end 80 pct. af de tryksager, der fremstilles i Danmark produceret på et "Svanemærket"-trykkeri, hvilket sikrer strenge krav til råvarer, produktion og bortskaffelse. I Danmark er brugte reklamer og andre tryksager ikke bare affald, men derimod en vigtig ressource, der genanvendes op til syv gange til f.eks. toiletpapir, køkkenruller, avispapir, æggebakker og emballage.