Afklaring af linjeføring trækker ud

Aldrig før har så mange ytret sig om en VVM-redegørelse om en vej

Søren Wormslev
I august holdt Vejdirektoratet et velbesøgt borgermøde om planerne for en ny fjordforbindelse. Arkivfoto: Claus Søndberg
Forurening 18. december 2011 05:00

Den politiske proces frem mod en fastlæggelse af linjeføringen for en tredje Limfjordsforbindelse ved Aalborg bliver forsinket. Efter at Vejdirektoratet i sommer havde lavet en offentlig høring af den såkaldte VVM-redegørelse - med flere mulige løsninger - var det forventet, at direktoratet inden nytår ville lave en konklusion på høringen og en indstilling til transportministeren. Men det sker ikke. - Høringen om den tredje Limfjordsforbindelse har slået alle rekorder, når det gælder antallet af høringssvar. Så vi er desværre ikke blevet færdige så hurtigt, som vi havde troet, siger Niels Korsgaard, projektleder i Vejdirektoratet. Han siger, at indstillingen til ministeren kommer "efter nytår", men tør ikke sige mere præcist hvornår i 2012. Vejdirektoratet har fået ca. 1500 høringssvar. En af de forrige VVM-redegørelser om en ny motorvej, ved Frederikssund, resulterede til sammenligning i 350 svar. Af de 1500 nordjyske kommentarer er ca. 1000 standardsvar, hvor borgere har indsendt ét af seks svar med fokus på forskellige temaer, som en borgergruppe, der er imod en vestlig motorvejsløsning, har udarbejdet. Hertil kommer næsten 500 individuelle svar på op til 60 sider. En anden borgergruppe, kaldet Den bedste vej, er også imod en vestlig linjeføring. Den har indsendt en række konkrete ændringsforslag til Vejdirektoratets bud på en østløsning. - Og både disse ændringsforslag og en række andre nye forslag er vi ved at lave yderligere vurderinger af, siger Niels Korsgaard. Det kniber med pengene Da lokale fortalere for en ny fjordforbindelse i foråret skubbede på for at få VVM-redegørelsen sendt i høring, selv om det skete op til sommerferien, var et af argumenterne, at det var vigtigt, at høringsprocessen var overstået, før politikerne på Christiansborg i efteråret skulle fordele en ny portion penge til trafikale formål. På grund af folketingsvalget er denne forhandling blevet udskudt og ventes først for alvor at komme i gang i begyndelsen af 2012. Nordjyske politikere har allerede besøgt den ny transportminister, Henrik Dam Kristensen (S), og var forleden i foretræde for Folketingets transportudvalg. Og selv om alle landspolitikerne lytter pænt til nordjyderne, tyder en del på, at mulighederne for at få sat gang i en tredje Limfjordsforbindelse ikke er blevet større - måske snarere tværtimod. Det skyldes for det første, at den såkaldte infrastrukturfond, som penge til trafikprojekter hentes i, ikke ligefrem bugner. Der kan komme penge i den fra igangværende projekter, der bliver billigere end forudsat. Men, som Socialdemokraternes trafikordfører, nordjyden Rasmus Prehn, siger, er der "også mange glubske hunde rundt om i landet, der har blikket rettet stift imod infrastrukturfonden". - Det er min helt klare vurdering, at der ikke her og nu er tegn i sol, måne og stjerner på, at der bevilges penge til en tredje Limfjordsforbindelse, siger han. SF: Nej til Egholm-løsning Én - selvsagt meget væsentlig - udfordring er at finde pengene. En anden er, hvilken linjeføring den ny SRSF-regering overhovedet vil kunne enes om. SF har nemlig meget klart tilkendegivet, at man ikke er til sinds at støtte en linjeføring, der går via Egholm. Hvis derfor Vejdirektoratet i det nye år indstiller til transportministeren at vælge en vestlig linjeføring (sådan som det officielle Nordjylland ønsker), vil det være et forslag, som det bliver uhyre vanskeligt at få en samlet regering til at stå bag. Og hvis pengene er få, kræver det ikke megen fantasi at forestille sig, at en regering alene af dén grund kunne finde på at bruge kronerne på andre projekter, vurderer flere politikere på Christiansborg.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...