EMNER

Akut julehjælp i mobiljunglen

Forældre får polyfoniske ringetoner for ørerne når der står mobilos på ønskesedlen

AALBORG:Lille Peter eller Julie behøver ikke at være mere end 10 år, før det hedeste juleønske er en mobiltelefon. Forældrene kan måske også se det smarte i altid at kunne komme i kontakt med ungen og omvendt. Men gavekøbere: Skru tænkehatten godt fast på hovedet, for markedet for mobilabonementer kræver mere end almindelig sideskilning at hitte rede i. Abonnementerne er uadskillelige fra apparaterne, fordi mobiltelefoner med tilknyttet abonement er meget billigere end mobiltelefoner uden abonnemnet. Langt de fleste mobiler sælges da også sammen med et tvungent seks måneders abonnement, og det hjælper ikke synderligt, at telefonen kun koster 99 øre, hvis lille Peter er bundet i seks måneder til at betale et dyrt månedligt abbonement med høj minut- og sms-pris. Måske er det set i en helhed billigere at købe en dyrere telefon med et billigere abonnement. Men når nu den smarteste mobil er på tilbud, så er der ikke ret mange, der går ind i den større analyse af det medfølgende abonnement. - Det marked, vi har i dag, gavner jo ikke forbrugerne. Det kræver virkelig, at man laver et benarbejde for at sætte sig ind i tingene. Og det gør de færreste desværre. Derfor vælger langt de fleste en mobiltelefon, fordi den er smart uden at tænke på abonnementet, siger teleanalytiker Torben Rune, der mener, at markedet er præget af alt for mange variabler. Du skal ikke kun tænke på minut- og abonnementspris, men i lige så høj grad, hvor du befinder dig, når du ringer, og hvem du ringer til. En forbruger der ringer både til fastnet og mobil, ringer fra hele landet og har et svingende forbrug, er kort sagt prisgivet. Her er den eneste ”rigtige” løsning, at finde et abonnement, hvor prisen for at tale og sende sms er konstant. På den måde får man aldrig det dyreste abonnement - men heller ikke det billigste. - Markedet er så uigennemsigtig, at det skader konkurrencen. Det er jo først, når forbrugerne kan gennemskue de valg, de har, at konkurrencen har en virkning, siger Torben Rune, hvis bedste råd er at bruge Telestyrelsens prisguide på internettet. Derudover er der de ”skjulte” afgifter. De fleste selskaber benytter sig af opkaldsafgifter - også selvom man ikke får forbindelse. Dvs., at man betaler typisk 25 øre for at ringe op, også selvom personen i den anden ende ikke tager telefonen. Og da de fleste mobilsamtaler i gennemsnit varer omkring et minut, skal man groft sagt lægge 25 øre til minutprisen. Det er også en overvejelse værd, at hvis lille Peter er under 18 år gammel, skal abonementet oprettes i forældrenes navn. De hæfter for regningen, og mulighederne for at få den til at stige til astronomiske højder er store og tillokkende. Børn og unge ligger det største forbrug på sms-beskederne, som nogle unge sender flere hundrede af om dagen. Dertil kommer, at mobilen i realiteten fungerer som betalingsmiddel ved køb af særlige tjenester som spil, logoer, ringetoner og vittigheder, der kan købes via internettet. For at forhindre at familien bringes til tiggerstaven, kan der indsættes forskellige spærringer og begrænsninger i mobiltelefonen, og forhandlerne er lovmæssigt forpligtet til at oplyse forældrene om begrænsningsmulighederne. Så husk at få installeret alle nødvendige begrænsninger og glæd jer til, at om et halvt år kan i selv vælge den operatør, der billigst dækker juniors behov.

Forsiden