Akutbilen klar til sin første ryk-ud

Den er gul, den er ny og den er fyldt til randen. I dag er akutbilens første arbejdsdag

Redningsvæsen 1. oktober 2003 06:00

BROVST: Fra klokken 7.30 her til morgen er det Brovsts nye akutbil, der suser ud til ulykkesstedet, når man ringer 112. Manden bag rettet kan klare de første forbindinger, kunstigt åndedræt, hjertemassage eller hvad patienten måtte behøve, indtil ambulancen fra Løgstør dukker op. - Man kan sige, at der sker det samme, som der normalt sker i ambulancen. Bare ude i det fri, siger Keld Brogaard, der er supervisor for de i alt 40 akut-reddere i Nordjyllands Amt. Og den gule Volkswagen-van indeholder da også helt det samme som en ambulance - og mere til. For eksempel har akutbilen morfin til smertebehandling, adrenalin til allergiske reaktioner, nitroglycerin og magnyler til hjertetilfælde og medicin til lavt blodsukker. Redderen kan også lægge drop, hvis nogen har blødt meget eller et gået i chok. Eller han eller hun kan ordinere ventuline i akutte astmatilfælde. Altsammen funktioner, en almindelig ambulancefører ikke kommer ud for at opleve. Her gælder det primært om at komme hjem, at skynde sig ind på hospitalet. Hvorimod akut-redderen er meget mere behandler end chauffør: - De specielle præparater skal bruges, når patientens liv er truet. I det hele taget handler det simpelthen om, at holde patienten stabil, indtil ambulancen kommer, fortæller Keld Brogaard. Kursus i psyke Han har været instruktør for de nye akut-reddere, der da også kaldes "behandlere" hos Falck. Foruden de 5-6 ugers kursus i at kunne betjene akut-bilen har et kursus på yderligere 14 dage nemlig givet dem nogle ekstra færdigheder. De 14 dage handlede alene om psykiske reaktioner. - Normalt forsvinder vi jo, når vi har været ude og hente en tilskadekommet, men behandleren fra akut-bilen vil tit stå tilbage sammen med de pårørende, når ambulancen er kørt. Dem skal han hjælpe. Han skal prøve at samle trådene for dem og hjælpe dem til at få lidt struktur på deres liv. Det er noget helt nyt for os, fortæller Keld Brogaard. I enkelte tilfælde kan behandleren fra akutbilen vælge at tage med i ambulancen, hvis han fornemmer, at der er brug for ham. Ellers tager han afsked med patienten, når ambulancen er kommet og hurtigt kører igen, fordi patienten ligger klar på et spineboard, et "rygbræt", og ambulancens tid på ulykkesstedet dermed er reduceret noget. Patienten skal bare ind i bilen, og hvis for eksempel akut-bilens halskrave er blevet taget i brug, får behandleren den fra ambulancen, så der er byttet, og antal og fordeling stemmer. Akut-bilen har ikke selv nogen båre. Hele bilens bagrum er fyldt op med alt fra pudderfri latexhandsker over en defibrilator til at overvåge hjertet og måle iltindhold i blodet og til GPS-anlæg til at finde vej. Da Keld Brogaard i går fremviste defibrilatoren for avisen, meldte den ironisk nok "Mangel på strøm". Men der skulle ikke være nogen strømmangel eller andre mangler, når den gule bil fra i dag kører ud. Der er i alt 40 akutbiler og fire behandlere i Nordjylland.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...