Terrorisme

Alle danskere hjem med fly

Rejsebranchen fortsætter med at kritisere Udenrigsministeriet

KØBENHAVN:I aftes rejste de sidste danske turister hjem fra det egyptiske feriested Sharm el-Sheikh, som knap tre døgn tidligere var blevet ramt af tre terrorbomber, der kostede i alt 88 mennesker livet. Ifølge de to rejsebureauer Apollo Rejser og Atlantis Rejsers oplysninger forlod det sidste fly Sharm el-Sheikh i aftes med 245 evakuerede danske gæster for at lande i København på den anden side af midnat. Atlantis Rejser oplyste endvidere, at alle der er blevet evakueret fra Sharm el-Sheikh i løbet af de næste dage vil få refunderet penge for de feriedage, de har mistet. Det drejer sig for de fleste om fire dage. Atlantis Rejser har aflyst alle rejser til Egypten indtil 15. september. Apollo har aflyst alle rejser til Sharm el-Sheikh indtil 6. september 2005. Selv om ingen danskere kom noget til ved terrorhandlingen, kritiserer direktør hos Star Tour Stig Elling alligevel Udenrigsministeriet for at have undervurderet, hvor traumatisk oplevelsen har været for de danske turister på stedet. - De har undervurderet situationen i allerhøjeste grad, og det er en svær indrømmelse at gøre, siger Stig Elling. Han mener, at Udenrigsministeriet burde have aktiveret deres beredskab øjeblikkeligt, da terrorbomberne eksploderede i Sharm el-Sheikh natten til lørdag. - Det vigtigste er jo, at de mennesker, der har været udsat for traumatiske oplevelser, får den hjælp, de har brug for så hurtigt som muligt, og det har de ikke fået i denne her situation. Rejsebranchen har jo ikke det samme beredskab, som Udenrigsministeriet har. De har alt det, der skal til i sådan en situation med læger og psykologer, men de kom desværre ikke på banen, siger Stig Elling, som kalder Udenrigsministeriets håndtering af situationen for inkonsekvent. - I London gjorde Udenrigsministeriet et strålende arbejde, men så melder man sig ligesom lidt ud af klubben i forbindelse med Sharm el-Sheikh. På den ene side laver de en "rød rejsevejledning" og advarer imod at rejse derned og melder samtidig, at ministeriet ikke vil gøre meget mere. Mange af de gæster, der er vendt hjem fra Sharm el-Sheikh, siger, at de ikke kan forstå, at vi ikke har kunnet håndtere det bedre dernede og give dem noget hjælp. Mange har det faktisk rigtig skidt. Jeg synes, at Udenrigsministeret har pligt til at hjælpe danske statsborgere, der befinder sig i en sådan situation, siger Stig Elling. Dermed forstærkede rejsebranchen forstærkede i går den kritik af Udenrigsministeriet, som selskaberne allerede lørdag fremsatte i medierne efter bombeangrebet. Fordi Udenrigsministeriet ikke vurderer, at der er grund til at evakuere danskerne, står rejseselskaberne Atlantis Rejser og Apollo Rejser nu alene med regningen. Kontorchef Uffe Wolffhechel i Udenrigsministeriets borgerservice afviser kritikken fra Stig Elling. Han understreger, at Udenrigsministeriet som koordinerende myndighed i den internationale operative stab, der træder sammen ved større krisesituationer, har været i løbende kontakt med Alarmcentralen under den offentlige sygesikring, samt med den danske ambassade i Egypten, og at ministeriet retter sig efter de lægefaglige ekspertråd, den har modtaget. - Vi har i den internationale operative stab drøftet behovet for at udsende psykologer, og på den baggrund blev det arrangeret at sende psykologer og sygeplejersker med de fly, som skulle hente de danske turister til Danmark, så de kunne hjælpe og støtte under rejsen. Desuden var der et kriseberedskab parat både i Kastrup og Billund til at tage sig af dem. Jeg er helt tryg ved den lægefaglige vurdering, vi har fået fra Alarmcentralens eksperter, siger Uffe Wolffhechel. Han tilføjer, at ambassadens folk i Sharm el-Sheik har været meget opmærksomme på, om der var danske turister, som havde akut behov for hjælp, og at der på den baggrund har været en del telefoniske konsultationer mellem danske turister og Alarmcentralens psykologer. - I betragtning af at danskerne blev hentet med fly i løbet af et døgn eller to, og at der har været psykologer med på flyene samt et kriseberedskab i lufthavnene, så synes jeg, at rejsebureauerne skulle henvende sig til Alarmcentralen, hvis man mener, at der kunne gøres mere, siger Uffe Wolffhechel. Star Tour er ikke stoppet med at sende danskere til Egypten efter terrorbomberne. På det egyptiske feriested Hurghada befinder der sig cirka 1000 danske turister med forskellige rejsebureauer. Og hver uge kommer der cirka 800 nye gæster til Hurghada. /ritzau/ 1. sektion side 7